23948sdkhjf

Pigg tändstickspojke fyller 80

Sedan 1936 har Solstickepojken prytt tändsticksaskarna. Och inte bara för utseendets skull: Sammanlagt har tändsticksförsäljningen bidragit till att över 100 miljoner kronor delats ut till olika välgörenhetsinsatser.
Illustrationen av den lille pojken på tändsticksasken gjordes 1936 av Einar Nerman , och föreställer konstnärens egen son.

För varje såld produkt av Swedish Matchs varumärke Solstickan går en del av försäljningspriset till Stiftelsen Solstickan. Stiftelsens syfte är att verka till förmån för barn och gamla genom att dela ut projektbidrag, bidrag till forskning samt ett årligt Solstickepris.

Swedish Match har räknat: Solstickepojken har avbildats på över 10 miljarder tändsticksaskar. All den här tändstickstillverkningen sker i Sverige på Swedish Matchs fabrik i Tidaholm.

– Det är en pigg 80-åring vi firar, under förra året kunde inbringade medel från försäljningen av Solstickeprodukter bidra till föreningslivet med medel till 23 viktiga projekt, läger eller kollon. Jag tror att Solstickan är en symbol som i stort sett alla svenskar känner till, men långtifrån alla känner till historien och syftet bakom varumärket, säger Rolf Byberg , försäljningsdirektör på Swedish Match Industries i Tidaholm.

Förutom de 23 projektbidragen delade Stiftelsen Solstickan ut medel till ytterligare 49 projekt genom Stiftelsen Stora Kopparbergs Bergslags AB Fond för Solstickan.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078