Brio-pris till könsrollskampanj
Brio-priset 2015 går till den brittiska organisationen Let Toys Be Toys för deras kampanj mot könsindelade leksaker.
– Let Toys Be Toys har lyckats skapa debatt kring ett ofta svårdiskuterat ämne; könsstereotypa förväntningar på barn. Genom sin effektivitet och engagemang har de visat att det går att göra skillnad i samhället utan vare sig tillgång till stort kapital eller dyr teknik, säger Dag Ivarsson , ordförande i Lennart Ivarsson Stipendiefond i pressmeddelandet.
Let Toys Be Toys anser att leksakshandeln bör kategorisera leksaker efter tema och funktion istället för kön:
”Leksaker är till för att vara roliga, lära oss saker, kittla fantasin och uppmuntra till kreativitet. Barn ska känna sig fria att leka med leksaker som intresserar dem. Är det inte dags att butiker slutar att begränsa barns fantasi genom att berätta för dem vad de borde leka med? Lösningen är enkel – vi ber återförsäljare och tillverkare att dela in och märka leksaker efter tema eller funktion istället för kön, och låta barnen själva välja vilka leksaker de gillar mest. Låt leksaker vara leksaker – för både flickor och pojkar”, heter det i ett uttalande från organisationen.
– För oss är det självklart att barn ska ha möjlighet att leka fritt utan att begränsas av stereotypa förväntningar på vad en pojke eller flicka gillar att leka med. Det är en viktig del av BRIOs leksaksfilosofi och vår historia. Vi stödjer Let Toys Be Toys arbete och är positiva till att leksaksindustrin tagit intryck av deras arbete, säger Sophie Elvefors , kommersiell chef hos BRIO.
Det här är det 23:e året som BRIO-priset delas ut till antingen en ledande forskare inom barn- och ungdomsforskning eller till en välgörenhetsorganisation som har bidragit med betydelsefullt arbete som gynnar barn och unga.