Testar nya varumärken med upplevelser
I en nyöppnad galleria i Shanghai testar västeuropeiska företag den kinesiska marknaden. Det sker med hjälp av upplevelser och test av ny teknik.
På NRF Big show som pågick i New York i veckan, berättade Simeon Piasecki , som är ansvarig för gallerian hos Fung group, att den vänder sig till barnfamiljer. Explorium är inte öppen för allmänheten, utan man måste ansöka om att bli medlem i klubben, som har både en app och egen chatt.
– Bara genom sociala medier har vi fått 25 000 medlemmar på tre månader, berättade han.
Sociala medier har stor betydelse, både för att locka familjerna att komma till gallerian, och för att få dem att dela sina erfarenheter av produkterna som de har testat eller köpt.
Flera funktioner
Gallerian har tre huvudfunktioner. Den ena är butiker, ofta pop up-butiker, där varumärken som Build a bear, Gymboree, Stride rite och Petit bateau testar den kinesiska marknaden, innan man tar beslut om ett eventuellt intåg. Det andra är upplevelser som gör Explorium till ett utflyktsmål för hela familjen. Ett exempel är en interaktiv "dansskärm", där barn som provar skor från Stride rite kan visa sina dansfärdigheter. Och den tredje är ett analyscenter, där man samlar data och gör analyser om bland annat vad kinesiska konsumenter förväntar sig av ett varumärke eller en butikskedja. Något som de västeuropeiska märkena har stor nytta av.
Toys r us, som i Kina drivs av Fung group, har ett experimentcentrum i gallerian där föräldrar och barn tillsammans kan leka interaktivt. Om de gillar en vara så kan man skanna en QR-kod och komma vidare till butikens näthandel och där kunna köpa produkten.
– Det handlar om att förmå kunden att gå från fysisk handel till näthandel, förklarar Simeon Piasecki.
I första skedet är inriktningen på gallerian leksaker och barnkläder. Men Fung group har också planer för att gå vidare med konceptet inom de andra områden där man är verksam, som herr- och damkläder och inredning.