23948sdkhjf

Föråldrade regler hämmar matkassebranschen

Oflexibla arbetstidsregler som inte är anpassade efter den arbetsintensiva matkassebranschen lägger en hämsko på utvecklingen , menar företrädare för branschen.


Tomas Kull , vd för Mathem.se har intervjuats av Svensk Näringsliv-ägda nyhetsportalen Arbetsmarknadsnytt

– Vi omfattas av avtal som kraftigt begränsar tiderna som vi får jobba, vilket även påverkar utnyttjandegraden på våra maskiner om vi automatiserar. Om inget händer är risken att vi tvingas flytta ut delar av verksamheten till andra länder, säger han.

Mathem.se är Sveriges största matbutik på nätet. Företaget omsätter omkring 800 miljoner kronor och har 800 anställda.

Mathem kör ut varor sju dagar i veckan. Idén bygger på snabba och flexibla leveranser . Även om företaget erbjuder färdiga matkassar sker merparten av försäljningen numera genom självplock, alltså att kunden själv bestämmer innehållet i matkassen, så det ställs extremt höga krav på effektivitet när varorna ska plockas och packas på lagren i Stockholm och Göteborg, betonar han och tillägger att det finns gott om länder med lägre arbetskraftskostnader än Sverige.

Konkurrensen inom matkassebranschen är tuff och marginalerna små, vilket gör att det är svårt att få lönsamhet i affärerna.

– Man ska komma ihåg att e-handeln är mycket mer personalintensiv än vanlig handel. För konsumenterna spelar det ingen roll var varorna plockas och packas, det som spelar roll är att varorna håller hög kvalitet och uppfyller konsumenternas förväntan. Till exempel kan varorna packas i närliggande grannländer som Danmark, Norge, Tyskland, Estland eller Polen. Inom detaljhandeln finns det definitivt en risk att vi i Sverige blir utkonkurrerade, säger han i intervjun.

Automatisering

En lösning skulle kunna vara att investera i automatiserade processer, men Tomas Kull menar att det är både dyrt och svårt och hänvisar till regleringar om arbetstider som försvårar för företagen:

Inom vissa avtal är det egentligen förbjudet att jobba på kvällar efter klockan 18 eller på helger. Mathem omfattas av butiksavtalet som innebär att de anställda inte kan schemaläggas mellan klockan 24 och 5 på morgonen. Dessutom måste de betala ob-tillägg efter klockan 18.15 på vardagar, efter klockan 12 på lördagar samt på söndagar och helgdagar.

– Vi omfattas av ett avtal som kraftigt begränsar tiderna som vi får jobba, vilket även skulle påverka utnyttjandegraden av våra maskiner om vi automatiserar. Vi vill gärna investera omkring 100 miljoner kronor i maskiner men det blir tufft om maskinerna bara kan gå 10-11 timmar om dygnet. Om inget händer är risken att vi tvingas flytta ut delar av verksamheten till andra länder, säger han.

Mathem får in de flesta beställningarna mellan sju och tio på kvällen. Men personalen kan inte börja plocka förän klockan fem på morgonen eftersom butiksavtalet inte medger nattarbete.

Tomas Kull hoppas att frågan tas upp i avtalsrörelsen och att det förhandlas fram flexiblare och bättre villkor för branschen.

– Det behövs jättestora förändringar. Vi behöver ett nytt bra avtal som gör att vi kan konkurrera på riktigt, säger han.

Han säger att om arbetstiderna utökades och blev mer flexibla skulle företaget kunna anställa fler.

– Mat på nätet har en enorm potential att växa. Kan vi öka utnyttjandegraden, bli mer effektiva och kapa kostnader är det klart att vi kan anställa fler. Dessutom kan vi vässa erbjudandet till konsumenterna, säger han.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125