Nu sätter Kappahl butikerna främst
– Vårt fokus ska ligga på butikerna. Vi är ett retailföretag och därmed måste vi lyssna mycket på våra butikspersonal, våra butikschefer och också organisera oss utifrån detta. Det sade Kappahls Danny Feltmann när han i morse - efter knappt två månader i vd-stolen – presenterade klädbolagets rapport för första kvartalet.
Det har varit en händelserik höst för klädbolaget. För första gången öppnade Kappahl tre butiker i ett och samma köpcentrum. När jättegallerian Mall of Scandinavia i november slog upp portarna, fanns Kappahl på plats med inte mindre än tre koncept: ”vanliga” Kappahl, barnbutiken Newbie Store och Hampton Republic 27.
Städas i Polen
I Polen fortsätter omgörningsarbetet, butiker läggs ner och andra görs om, samtidigt som polska konsumenterna nu också kan handla från kedjans nätbutik. Därmed finns näthandeln på plats på kedjans alla fyra marknader.
Under hösten har också kedjans finska och norska kunder fått möjlighet att lämna in uttjäna kläder i butikerna, en möjlighet som svenska kunder har haft under ett år.
Fokus på försäljning
Med goda bruttomarginaler och god kostnadskontroll, levererade Kappahl ett rörelseresultat som tangerar det långsiktiga målet om tio procent.
Däremot har inte försäljning varit den önskade, så där ligger ledningens fokus nu.
Mer makt åt butikerna
Danny Feltmann betonade flera gånger vikten av att kedjans erbjudande skall vara klart och tydligt och att butikerna runt om i landet ska få större inflytande:
– Framöver ska vi involvera butikerna mer. Butikscheferna ska få mer att säga till om.
KAPPAHL i siffror
Första kvartalet (sep-nov) 2015/2016 2014/2015FörändringNettoomsättning, MSEK
1 165
1 174
-9
Rörelseresultat, MSEK
117
95
22
Bruttomarginal, %
65,6
63,3
2,3
Rörelsemarginal, %
10,0
8,1
1,9
Resultat efter skatt, MSEK
83
61
22,0
I slutet av perioden hade Kappahl totalt 373 butiker (att jämföra med 377 motsvarande period 2014). Av dessa fanns 170 i Sverige, 101 i Norge, 61 i Finland och 41 i Polen.
Läs intervjun med Kappahl:s nye vd Danny Feltmann och hans tankar kring kedjans framtid i nästa nummer av Dagens Handel på papper, ute hos prenumeranterna från onsdag i nästa vecka!