23948sdkhjf

Kundfokus på NRF

Multikanalens era är över. Det hävdar Charlie Mayfield, vd för brittiska John Lewis, som talade på NRF Big show i New York på tisdagseftermiddagen.
Den digitala förändringen var temat när American express vd Kenneth Chenault och varuhuskedjan Macys vd Terry Lundgren inledningstalade på retailkonventet NRF Big shows tredje dag i New York. Partnerskap med innovativa företag som Twitter, Uber, Trip advisor och Amazon har banat väg för American Express in i den digitala eran och nå de uppkopplade kunderna.

Också Macys gör stora digitala satsningar, något som kunderna i flaggskeppsvaruhuset på 34:e gatan i New York snabbt uppmärksammar.

Digitaliseringen är ett stort ämne på konventen, men även kundfokuset. Vem är egentligen kunden som just nu är inne i butiken och vad vill hon eller han ha, är en fråga som många försöker få svar på på olika sätt, framför allt med hjälp av den digitala tekniken.

För Charlie Mayfield , vd för brittiska John Lewis partnership, med varuhuskedjan John Lewis och supermarketkedjan Waitrose är kundfokus det enda rätta.

Trots att John Lewis ses som en föregångare när det gäller omnikanal och 40 procent av kedjans omsättning kommer från e-handel så gillar Charlie Mayfield varken uttrycken omnikanal eller multikanal. Han vill bestämt förklara multikanalens era avslutad.

– Kunden bryr sig inte om kanaler och vi kan inte tala om både kanaler och kunder utan måste välja väg. Och det måste bli kunden, säger Charlie Mayfield.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062