Så vinner du den brittiska nätkunden
Det Londonbaserade betalväxelföretaget Worldpay har gjort en noggrann studie av den brittiska nätkunden. Den ger en rad tips för svenska e-handlare som vill vinna brittiska kunder.
När den brittiska konsumentern har bekantat sig med ett koncept är de inte så oroade över att spara betalningsuppgifter online. 35 procent av konsumenterna vill att återförsäljaren ska spara informationen för att underlätta köpet nästa gång, en siffra som är hög vid en global jämförelse.
Trygg betalning
50 procent av de undersökta brittiska nätkunderna vill se betalningslogotyper på hemsidan som säkerställer att de kan betala med sin önskade metod vid kassan. Genom att visa logotypen känner sig konsumenten tryggare. Utöver kännedom om varumärket vill konsumenten känna sig säker via ett tredjepartserkännande.
58 procent av de brittiska konsumenterna säger att logotyper för betalningsautentisering ger dem större förtroende för att webbplatsen är säker.
Betalningsautentisering och digitala certifikatlogotyper ska synas på hemsidan för att den ska kännas pålitlig anser 75 procent av de tillfrågade. Så det är smart att låta loggorna synas tidigt i köpprocessen.
Det är också klokt att visa betalningsalternativ innan man presenterar varorna. Det är större sannolikhet att britten fyller sin varukorg om det önskade betalsättet finns tydligt angivet – och självklart är det viktigt att priser kan anges i pund. Ungefär hälften av de tillfrågade uppger att de avbryter köp om de inte kan se priset i pund, men det är bara ett fåtal av de utländska sajterna som visar valutakonvertering.
När konsumenterna kommer till kassan vill de att dessa logotyper ska visas där också. 1 av 3 konsumenter skulle inte fullfölja sitt köp om de betalsätt som visas vid kassan inte överensstämde med de som visades på hemsidan. En bra utformning och en tydlig funktionalitet är viktigt eftersom konsumenter inte vill söka efter information. Lätt tillgänglig och konsekvent betalningsinformation genom hela köpprocessen är a och o.
Vad händer i nästa steg?
Brittiska konsumenter efterfrågar något som i rapporten kallas informationsvägledning, alltså att webbplatsen visar vad som händer i nästa steg så att de ser hur lång tid som processen kan ta.
De har heller inte tålamod med fel - om det uppstår fel hoppar 36 procent av hellre än att mata in sina uppgifter en gång till. När det blir fel är det en stor andel som vill veta vad som gick fel så att det blir lättare att korrigera. För att slutföra processen, vill 99 procent få en bekräftelse via e-post.
Vid betalningstillfället kan konsumenter ibland skickas till en tredje parts betalningssida för att slutföra sin betalning. I dessa fall förväntar sig konsumenter i Storbritannien att informeras om att omdirigeringen ingår i köpprocessen, eftersom det hjälper dem att känna sig tryggare. Annars blir nära 20 procent så oroade att de hoppar av köpet, och hälften skulle försöka ta reda på mer om sajten innan de vågar fullfölja.
Sparat är smidigt
Sparade kunduppgifter i en användarprofil underlättar kommande köp. Eftersom 35 procent av de tillfrågade britterna gärna låter handlaren spara uppgifter rekommenderar Worldpay att e-handlaren utnyttjar denna önskan för att uppmuntra varumärkeslojalitet.
Men 46 procent anger att de av säkerhetsskäl inte vill låta handlare spara uppgifter.
Rådet från Worldpay är att öka konsumentens förtroende genom att informera om sina säkerhetsåtgärder som hindrar personuppgifter från att stjälas eller missbrukas. Med bra säkerhetsinformation skulle över 60 procent av konsumenterna överväga att spara sina uppgifter online.
Studien som presenterades i slutet av förra året bygger på en skrivbordsundersökning av de 25 största e-handelsföretagen som verkar på den brittiska marknaden samt en enkätundersökning som omfattar 250 brittiska e-handelskonsumenter.
Här finns en länk till Worldpays undersökning: