Eko toppar trendlista
Konsumenternas efterfrågan på relevant information på matvaror ökar och det påverkar utbudet av nya produkter. Det visar en analys av vilka egenskaper som lyftes fram vid produktlanseringar under förra året.
Framför allt är det märkningar som refererar till de ekologiska och vegetariska trenderna som är tydliga. Antalet produktlanseringar av köttersättningar har också fördubblats i Västeuropa under senare år, liksom tillsatser av olika slags grönsaker som morot och rödbeta i yoghurt.
Märkningar typ ”Organic”, ”Natural” och ”No additives” var den starkaste trenden 2015. Producenterna var också alltmer angelägna om att informera om vad deras produkter är fria från, till exempel mjölk eller gluten.
Intresset för information om hur produkterna har tillverkats lyfts fram i allt större grad. Här har speciellt ”naturliga” och ”autentiska” bearbetningsprocesser som framhålls. Det innebär också att man gärna framhåller berättelser om produkternas uppkomst för att skapa en känsla av personlig relation mellan bonden och konsumenten.
Mer om trender finns att läsa i årets första nummer av Dagens handel på papper -ute hos prenumeranterna från mitten av nästa vecka.