23948sdkhjf

Fler handlare tror på kampanjförsäljning

”Endast denna vecka”, ”Rea”, ”Två för en”, ”Sportlovspriser”. Sådant lär vi få se mer av framöver. Uppemot en tredjedel av handlarna bedömer att de kommer att dra igång fler kampanjer i år, jämfört med förra året.
Svensk Handel har nu på morgonen kommit med sin Handelsbarometer för januari. Den visar att förväntningarna på den framtida försäljningsutvecklingen i handeln fortsätter att avta. Framtidsindikatorn som mäter handlarnas framtidstro minskar med tre enheter och landar på -20.

Framtidsindikatorn väger samman handlarnas förväntningar på försäljningsutveckling, nyanställningar och lönsamhetsutveckling. I den här mätningen är det är framför allt förväntningarna på den framtida försäljningsutvecklingen som fortsätter att avta.

Januari – en dämpad månad

– Framtidsindikatorn fortsätter att minska. Handlarna spår en svagare försäljningsutveckling jämfört med samma period förra året. Samtidigt tenderar handlarnas framtidstro att ofta vara låg i januari, säger Jonas Arnberg , chefsekonom på Svensk Handel.

I undersökningen påpekas att utvecklingen av handlarnas förväntningar kan anses vara naturlig eftersom branschen hade en stark försäljningsutveckling under 2015. Förväntningarna i dagsläget tar alltså sin avstamp i höga jämförelsetal .

Tror på färre medarbetare

Varannan handlare tror att antalet medarbetare i handeln som helhet kommer att minska de kommande tre månaderna.

Det hänger samman med handlarnas pessimistiska syn på lönsamheten.

Under förra året minskade handlarnas förväntningar på lönsamheten kraftigt och ligger kvar på låga nivåer.

Samtidigt tror de flesta handlare att antalet medarbetare i den egna butiken kommer fortsätta vara oförändrat.

Kampanjförsäljning tar mark
I januari månads Handelsbarometer fick handlarna också svara på frågor om kampanjer. Trenden med kampanjdriven försäljning väntas fortsätta att öka under året.

Fyra av tio handlare (39 procent) räknar med att de kommer att ha fler kampanjer under 2016 jämfört med året dessförinnan. Endast var tionde handlare (9 procent) tror att kampanjerna blir färre.

Risken är förstås att kunderna anpassar sig till reapriserna.

– Den kampanjdrivna försäljningen är här för att stanna. Handlarnas utmaning ligger i att anpassa affärsmodellerna för att kunna nå lönsamhet, säger Jonas Arnberg.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047