23948sdkhjf

Handels-vd:ar som miljöledare

Två stora retailföretag och deras ledare lyfts fram som föregångare i hållbarhetsarbetet. Ett har åtagit sig att vara energioberoende globalt till 2020. Det andra har lagt till en hållbar ingrediens i sin nästan 70-åriga affärsidé.
Under rubriken ”Börs-vd:arna som tar klimatvägen” har SvD Näringsliv låtit miljöexperter lista Stockholmsbörsens mest miljöengagerade bolag och chefer.

Flera namn återkommer flera gånger. H&M vd:n Karl-Johan Persson är ett av dem. Artikeln beskriver hur bolaget under 2015 fattade ett ”drastiskt beslut” som passerat relativt obemärkt.

Sedan starten för nästan sjuttio år sedan har kedjans affärsidé varit att ”erbjuda mode och kvalitet till bästa pris.” Men nu har man lagt till en ny ingrediens; H&M ska också göra det på ”ett hållbar sätt”.

- H&M började tidigt med att se över sin klimatpåverkan och vad de kan göra för att minska sin påverkan genom hela leveranskedjan. Just detta, att titta på hela kedjan är avgörande i sammanhanget, säger Barbara Evaeus , talesperson inom klimatfrågor på Världsnaturfonden till SvD Näringsliv.

H&M har också ökat insatserna för att återvinna kläder. Samtliga bolagets butiker tar nu emot använda kläder, för att återanvända eller åtevinna. Svenska dagbladet nämner också att bolaget anslutit sig till uppropet Science based targets där företag världen över åtar sig att dra sitt strå till stacken för att klimatavtalet i Paris ska uppnås.

Flera miljöorganisationer nämner också Ikeas vd Peter Agnefjäll som en av dem som engagerat sig i klimatfrågan. Ikeas mål att vara energioberoende globalt till 2020 står, enligt SvD, ut som ”ett av de mest ambitiösa i världen”.
Ikea var också tidigt ute med att sluta sälja vanliga glödlampor och helt gå över till strömsnålare led-lampor.

Andra namn som rankas högt i miljöengagemang är SEB:s Annika Falkengren , Ericssons Hans Vestberg och Ratos Susanne Campbell .
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063