VRG ses över
Den nye vd:n för Venue Retail Group, Jonas Ottosson, har en del att ta itu med. En strategisk översyn pågår och arbetet med att förbättra sortiment och koncept har inletts under nya inköpschefen Kicki Olivensjö.
Koncernens nettoomsättning uppgick till 200,1 miljoner kronor (216,0)
Antalet butiker uppgick till 140 jämfört med 151 butiker föregående år
Bruttovinstmarginalen uppgick till 55,1 procent (54,9)
Resultat före av- och nedskrivningar var -10,7 miljoner kronor (0,3).
Resultat efter skatt uppgick till -18,4 miljoner kronor (-7,5).
11 färre butiker och en försvagning av den norska kronan har påverkat omsättningen negativt med totalt -15 miljoner kronor jämfört med motsvarande period föregående år.
Koncernens försäljning för jämförbara enheter under kvartalet minskade med 3 procent, vilket i sin helhet förklaras av en svagare norsk krona. Affärområde Skor ökade med 9 procent i jämförbara enheter under kvartalet. Affärsområde Skor med försäljningskanaler Rizzo och NK har däremot haft en positiv utveckling och redovisar starka siffror under kvartalet.
December blev inte heller någon rolig månad, då försäljningen i jämförbara enheter minskade med 13 procent. Minskningen förklaras av en försvagad norsk krona, ogynnsamt väder, ett svagt erbjudande samt medvetet färre reaaktiviteter jämfört med motsvarande period föregående år.
Utfallet under det gångna kvartalet och försäljningen under december månad gör att bolagets ledning räknar med ett negativt rörelseresultat för räkenskapsåret 2015/16.
Ny ledning
VRG har sedan en tid en ny vd, Jonas Ottosson som tillträdde i oktober 2015, och ny styrelse.
Jonas Ottosson skriver i sin vd-kommentar att han sedan tillträdet har ägnat mycket tid åt att analysera verksamheten och att identifiera bolagets utmaningar. "Venue Retail Group har under en längre period haft en otillfredsställande utveckling. Styrelsen och den nya ledningen har därför påbörjat en genomgripande strategisk översyn, inkluderande bland annat strukturella transaktioner, översyn av kapitalstruktur och andra möjliga förändringar, i syfte att uppnå en långsiktig finansiell stabilitet och lönsamhet. För detta arbete har externa rådgivare engagerats", skriver han bland annat.
Styrelsen och ledningen är i färd med att upprätta en långsiktig åtgärdsplan som sträcker sig över 2016-2018.
Jonas Ottosson framhåller att sortiment och koncept inom framförallt Accessoarer är den största utmaningen. Nyligen rekryterades branschräven Kicki Olivensjö som sortiment- och inköpschef och hon har tilldelats en nyckelroll för att vända utvecklingen.
Strategisk översyn
Jonas Ottoson framhåller att förändringsarbete komm att prägla det kommande året, men att förändringarna genomförs i ett osäkert marknadsklimat, framförallt i Norge. Därför arbetar man med ett antal åtgärder som direkt påverkar kassaflöde och likviditet positivt.
Venue Retail Group har under en längre period haft en otillfredsställande utveckling. Styrelsen och den nya ledningen har därför påbörjat en genomgripande strategisk översyn, inkluderande bland annat strukturella transaktioner, kapitalstruktur och andra möjliga förändringar. Detta i syfte att uppnå en långsiktig finansiell stabilitet och lönsamhet. För detta arbete har externa rådgivare engagerats.