23948sdkhjf

Så blåser trendvinden 2016

– 2016 blir absolut teknikåret, säger trendanalytiker Stefan Nilsson som knyter tekniken till en ny framtidsoptimism kring hållbarhet och tycker att man i handeln på allvar måste börja diskutera konsekvenserna av delningsekonomin och återbruk.
Aldrig har utvecklingstakten inom tekniken varit så hög som nu. Det finns en framtidstro i detta. Tekniken kan hjälpa till med uppfinningar och smarta lösningar i den strävan efter hållbarhet som kommer att ligga som en allt starkare klangbotten för alla trender.

Om fokus inom hållbarhet mycket har legat på på ekologiskt och återbruk, så vänds blickarna nu mer framåt mot innovation och framtidstänkande.

– Vi ser att tekniken kan hjälpa oss att leva bättre, som Stefan Nilsson formulerar det.

Att skapa själv

Men alla trender har sin spegling, och parallellt finns också en kollektiv önskan efter eget skapande, slöjd och hantverk, och häri ryms också återanvändninge.

Stefan Nilsson exemplifierar med den japanske konstnär/hantverkare som lagar vackra porslinsskålar. Genom att lägga in guld i skarvarna, och låta guldet bilda dekorativa mönster, blir värdet på den lagade skålen högre än på den oskadade. Som svenskt exempel lyfter han Indiskas arbete tillsammans med Myrorna, där second hand säljs tillsammans med nytt i kedjans butiker.

Måste våga diskutera ny ekonomi”

Delningsekonomin, som i Uber och Airbnb, vinner snabb mark. Och 2016 kanske blir året där man i högre utsträckning definierar sig utifrån vad man gör, inte utifrån vad man köper och äger, funderar Stefan Nilsson.

Han är tydlig med att den här trenden sticker ut i ett kommersiellt sammanhang och kan vara lite obekväm att förhålla sig till.

– Jag har inget facit, och kanske facit också ser olika ut beroende på vem man frågar. Men vi måste börja diskutera detta, och tala om mervärde i retail och överproduktion, säger han samtidigt som han utnämner återbruksgallerian Re-Tuna i Eksilstuna som förra årets intressantaste galleria.

En europeisk trend

Från det att vi vaknar till Iphonens ringsignal till att vi kollar av Facebook på kvällen: det amerikanska omger oss hela dagarna.

Nu tror Stefan Nilsson på en renässans för Europa:

– Europa har landat på fötterna, vi är ”klara” med Grekland, vi tar hand om flyktingar. Europa är skitbra! Och det kommer att påverka också vår lifestyle.

Vågade former

Under året kan vi också vänta oss en motreaktion på det avskalade, på träningshets och dietfixering. Det handlar helt enkelt om mycket av allt.

– Absolut vill vi ha hälsa. Men vi börjar fråga oss ”På bekastnad av vad?”. Nu vill vi lyfta fram det njutningsfulla.

Praktiska uttryck kan det ta sig i ”dirty food”, som inte väjer för vare sig fett eller kolhydrater, eller sammetsfåtöljer, röda toner och generösa, svulstiga former i heminredningen.

Mer om trenderna handelsåret 2016 finns att läsa i årets första nummer av Dagens Handel på papper. Ute hos prenumeranterna sista dagarna i januari.

Prenumerera på Dagens Handel och få papperstidningen med posten
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079