Var fjärde julklapp e-handlad
Fram till och med den 19 december hade svenska konsumenter köpt julklappar för 17,8 miljarder kronor och 28 procent av inköpen har skett via internet.
Undersökningen visar att konsumenterna lägger tio procent mer pengar på julklappsinköp i år än förra året och att det framförallt är via e-handel som ökningen sker. Varannan konsument har i år e-handlat julklappar. Två av tre i åldern mellan 30 och 49 år har köpt minst en julklapp på nätet.
De julklappar som flest svenskar har handlat i år är 1. Kläder/skor, 2. Böcker, 3. Leksaker, 4. Hemelektronik, 5. Kosmetika. Kläder/skor är den varukategori som ökat mest. Bland e-handlade julklappar dominerar 1. Böcker, 2. Kläder/skor, 3. Hemelektronik. 4. Leksaker, 5. Film (DVD/Blue Ray). Kläder/skor är den varukategori som ökat mest.
En klar majoritet av svenskarna är mycket nöjda med hur deras e-handlade varor har levererats, oavsett om det skett via utlämningsställen, av brevbäraren eller med någon annan form av hemleverans.
– Det har varit en mycket bra jul ur ett leveransperspektiv. Vädret har varit gynnsamt och de förstärkningar vi gjort i utlämningssättet har gett effekt. De sista dagarna före jul kör våra chaufförer ut hundratusentals paket till våra företagskunders butiker och våra 1600 postombud samtidigt som brevbärarna delar ut mängder av julklappar, säger Postnord Sveriges chef Anders Holm.