23948sdkhjf

Så kommer Internet of Things förändra detaljhandeln under 2016

2016 blir året där vi faktiskt börjar koppla upp våra prylar, Internet of things kommer att förändra detaljhandeln. Det skriver PJ Utsi, kreativ chef och medgrundare av Vaimo i en julkrönika på dagenshandel.se.
En av de största trenderna i år har varit Internet of Things (IoT), som på många håll har börjat smyga in sig i verkligheten. 2016 blir året där vi faktiskt börjar koppla upp våra prylar. Enligt analysföretaget Gartner kommer tekniken som möjliggör uppkopplingen vara på plats och antalet uppkopplade enheter förutspås öka med 30 procent från i år till 20,8 miljarder i 2016. Branschen i sin helhet förutspås omsätta 235 USD i nästa år. Men vad betyder detta egentligen för detaljhandeln?

En enkel variant av Internet of Things är Beacon-tekniken. Beacons använder sig av en fysisk sensor som känner av när en användare, som har handlarens app nerladdad, befinner sig i närheten och kan då skicka push-notiser till användarens mobil. I Sverige har till exempel H&M börjat experimentera inom området, och såväl Ica som Coop använder på vissa håll tekniken för att skicka aktuella erbjudanden till kunderna i butiken.

Framöver kommer det inte bara vara mobilerna och surfplattorna som kopplas upp till internet utan även alla möjliga prylar i hemmet. Amazon är som vanligt en av de första aktörerna att utforska detta område. I samarbete med flera varumärken, bland andra Nespresso, har Amazon lanserat fysiska knappar som är kopplade till en viss produkt som kan beställas via ett knapptryck. I fallet Nespresso kan knappen programmeras med sort och antalet kaffekapslar som ska beställas vid knapptryckningen. Dessutom kan man ställa in det maximala antalet beställningar som får göras under en viss period – detta för att förebygga att hela månadslönen spenderas på kaffe om barnen skulle tycka att det är hur kul som helst att trycka på knappen… Ur ett varumärkesperspektiv underlättar detta till köp och stärker på så sätt kundlojaliteten.

Men det som gör Internet of Things riktigt intressant för handeln är när det kombineras med sensorer som kan registrera människors beteenden och preferenser i den fysiska världen, på samma sätt som allt vi gör på nätet kan spåras in i minsta detalj. Det kan till exempel vara mikrofoner som hör vilka varumärken och produkter vi pratar om vid middagsbordet eller kameror i hallspegeln som registrerar klädstil och storlek - information som kan användas för att generera relevanta förslag på en matchande kavaj i favoritmärket eller ett par nya skor i rätt storlek när dina gamla ser lite slitna ut.

Att dra det hela vägen till ett fullskaligt övervakningssamhälle är inte helt rimligt, men det här är precis den typen av information vi utan vidare ger bort till företag som Apple, Facebook och Google idag utan att tveka nämnvärt. Allt i det goda syftet att underlätta vår vardag och höja kvaliteten på tjänster och underhållning. Så var går gränsen för hur mycket vi låter företag veta vad vi gör i den fysiska världen? Hur bra behöver en tjänst eller erbjudande vara för att släppa ifrån sig privat data om till exempel hur länge man lagar mat, vilka råvaror man helst använder och vilken mat barnen slänger minst av? Personligen kan jag tänka mig att offra en hel del för att helt slippa handla mat. Det är en sak att få matkassen levererad till dörren, men tänk dig att du inte ens behöver tänka i termer av matinköp. Din favoritbutik på nätet vet redan allt om hur du lagar mat, vad barnen älskar, vad ni åt igår, att ni får gäster till helgen och vad som behövs fyllas på i kylskåpet - och allt bara dyker upp helt automatiskt. Du behöver inte ens trycka på en knapp...

Att Internet of Things kommer förändra handeln är klart, om det blir 2016 eller senare kan vi än så länge bara sia om. För handlare som vill ligga i framkant kan det dock redan nu vara värt att börja tänka på några saker, till exempel:

Transparens och öppenhet kring användning av kunddata blir än viktigare än idag. Att kunderna litar på dig är a och o för att de ska släppa ifrån sig information om vad de gör i hemmet för att de ska följa dig när tekniken utvecklas. Redan nu är det alltså dags att börja bygga starka relationer till kunderna.



De tekniska plattformerna som är förutsättning för att kunna satsa på IoT. Om du är i början av din e-handelsresa, satsa på en plattform som kan utvidgas med moduler som kan användas för uppkopplade prylar. Även om det inte är aktuellt än, blir det mycket billigare och enklare när man inte behöver börja om från början.



Visa kunden att du genomsyras av ett digitalt tänk. Har du till exempel en omnikanal-strategi där du sätter kunden i fokus och möter dem i alla kanaler på samma sätt blir det lättare att även bemöta kunden i hemmet.



All denna utveckling kommer såklart inte ske över natt, men nästa år kommer definitivt bli året där förberedelsen för den nya uppkopplade e-handeln börjar. I denna anda: god jul och ett gott nytt uppkopplat e-handelsår 2016!

PJ Utsi, kreativ chef och medgrundare Vaimo
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078