MQ ökar resultatet
Modekedjan MQ redovisar ökad försäljning och förbättrad lönsamhet för sitt första kvartal under 2015/2016. Under september-november ökade nettoomsättningen med 7 procent jämfört med samma period förra året.
MQ är inne i en fas av kommersiellt utvecklingsarbete och detta har har intensifierats under hösten. Butiker har fräschats upp, två butiker har nyöppnat i Sverige och en i Norge, marknadskommunikationen har ökat och sortimentet utvecklats. Dessutom har flera nya varumärken tagits in, både i butiker och i onlineshoppen.
Första kvartalet (september 2015-november 2015)
Nettoomsättningen uppgick till 382 miljoner kronor (357), en ökning med 7,0 procent. Den jämförbara försäljningen ökade med 7,1 procent (marknaden ökade med 6,1 procent enligt HUI).
Bruttomarginalen uppgick till 59,7 procent (61,0).
Rörelseresultatet uppgick till 42 miljoner kronor (39), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 10,9 procent (10,9).
Resultat efter skatt uppgick till 32 miljoner kronor (29), vilket motsvarar 0,92 SEK (0,83) per aktie efter utspädning.
Kassaflödet från den löpande verksamheten var 3 miljoner kronor (10).