23948sdkhjf

Elektronikrusch under Black Friday

Black Friday gav fart åt elektronikförsäljningen i november, enligt Teknikbarometern som tagits fram av Prisjakt och HUI research.
Black Friday gjorde ett ordentligt avtryck i köpintresset under november månad. Det visar Teknikbarometern som tagits fram i ett samarbete mellan Prisjakt och HUI Research.
Köpintresset för elektronik ökade med hela 17 procent jämfört med motsvarande period föregående år, vilket är den starkaste tillväxten för november på tre år. Tydligast positiv utveckling uppvisade kategorin spelkonsoler med en ökning om 45 procent.

Med anledning av den stora ökningen i intresse under årets Black Friday-helg studerar Teknikbarometern shoppinghelgen och dess inverkan på de kategorier som utvecklats positivt under november månad. HUI har genom att analysera data bakåt i tiden noterat en kraftig ökning under årets novembermånad jämfört med tidigare år. Under kvartalet innan november månad stod Teknikbarometern i princip still med en utveckling om knappt 1 procent mellan augusti och oktober, för att sedan explodera under november med en tillväxt i köpintresse på hela 17 procent, något som till stor del förklaras av Black Friday.

– Vi märkte av en rejäl boom i köpintresse under dagen, då särskilt för elektronikprodukter. Tillväxten är extra imponerande då vi redan under förra årets Black Friday noterade en god ökning, säger Emil Hansson , vd på Prisjakt.

De kategorier som växte mest under november månad var spelkonsoler med en ökning om 45 procent, men också hemelektronik där bland annat drönare, mediaspelare, smartklockor och städrobotar ingår. Någon Black Friday-effekt kunde däremot inte noteras för surfplattor som fortsätter minska gentemot föregående år. November blir i och med Black Friday en allt viktigare försäljningsmånad för detaljhandeln. Redan under fjolårets julhandel märktes ett visst uppsving i intresset för den importerade högtiden, särskilt inom elektronikbranschen. Nytt för i år är att aktörer i fler branscher än elektronikhandeln i större utsträckning deltagit med kampanjer för att locka konsumenterna till köp.

– Tidigare har vi sett att elektronikhandeln främst fokuserat på mellandagarna som reaperiod, men i takt med att Black Friday-fenomenet växer anar vi ett skifte, med tidigarelagd konsumtion. Det återstår att se hur konsumentbeteendet utvecklas på längre sikt, säger Lena Larsson , vd på HUI research.

Ladda ner hela rapporten här: http://www.hui.se/nyheter/teknikbarometern-dec-2015
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.087