Willys får paketstationer
Dagligvarukedjan Willys installerar boxar där kunderna kan hämta ut sina paket med hjälp av pinkod. Det ska spara kötid och personaltimmar.
SwipBox samarbetar med DHL Express som sköter logistiken och levererar paketen till boxen.
Praktiskt fungerar det så här:
Så fort ett paket placerats i boxen skickas ett SMS till kunden med information om att paketet finns tillgängligt för upphämtning i paketstationen. Kunden får också en unik pinkod. I butiken anger kunden ”Hämta” på en display, slår in sin unika pinkod, kvitterar via skärmen och luckan öppnas.
Paketstationer har under en period testats på ett tiotal Willys-butiker. Såväl kunder som butikspersonal har varit nöjda med den nya tjänsten. Med det nya avtalet kommer tjänsten initialt att finnas på totalt 43 butiker och efter utvärdering kan det bli fler butiker inom Axfood-koncernen som kommer att använda paketstationer.
Paketutlämning ökar med cirka 15 procent varje år. Allt fler väljer att få hämta sina paket själva, istället för att få dem hemkörda direkt till dörren.
De första paketstationerna börjar placeras ut i butik under den här veckan, vecka 51.