16 ton mindre salt för Coop
Sedan förra året jobbar Coop för att sänka salhalten i de egna varumärkena. Hittills har initiativet resulterat i att salthalten sänkts med 15,7 ton. Köttbullar, korv, ketchup och frukostflingor har saltreducerats.
– Livsmedelsverkets beräkningar visar att vi i genomsnitt får i oss dubbelt så mycket salt som rekommenderas. Med Coops saltprojekt har vi gjort ett stort antal livsmedel lite hälsosammare, utan att behövt tumma vare sig på smaken är kvaliteten, säger Anneli Bylund , dietist och hållbarhetsstrateg på Coop.
Vill vara förebild
I år har Coop nagelfarit recepten till barnfamiljernas vardagsmat. Resultatet har blivit att salthalten i köttbullar, korv, fruktostflingor och ketchup sänkts. Totalt har årets initiativ inneburit en total minskning med 5,8 ton salt baserat på en årsförbrukning från de aktuella varorna.
I år är det 27 produkter som i år fått nya recept och de har i snitt fått en sänkt salthalt på 27 procent. Den största sänkningen gjordes i Coops kinesiska sötsura sår och den variant av Coops tomatketchup som just är tänkt att vara snål på såväl socker som salt. I dessa båda varor mer än halverades salthalten.
– För Coop är utvecklingen av våra egna varumärken ett sätt att driva på en positiv utveckling i dagligvarubranschen. Saltprojektet är ett bra exempel på hur vi använder vår kraft som en stor aktör för ta ansvar för hälsofrågan i praktiken, säger Jonatan Tullberg , chef för Coops egna varumärken.
Salt – ett folkhälsoproblem
Idag får svenskarna i sig i genomsnitt dubbelt så mycket salt som rekommenderas. För mycket natrium i kosten kan innebära hälsoproblem. Grundämnet, som ingår i salt, kan höja blodtrycket, vilket i sin tur ökar risken för hjärtinfarkt, hjärtsvikt, stroke och njurskador.
Saltprojektet har även i några fall inneburit att salthalten höjts. Detta har gjorts för att kunna förbättra konsistensen och skivbarheten i vissa charkprodukter där alternativet hade varit tillsatser som stabiliseringsmedel.