23948sdkhjf

Svenska accessoarer tar brittisk mark

Snart är det dags att ta steget över Nordsjön, för snabbväxande svenska modeföretaget John Henric. – Vi är i expansionstagen. Och vi vill fortsätta att växa på egen hand, konstaterar Nicklas Nordbergh, en bolagets två grundare.
Tillväxten för det Malmöbaserade bolaget är stadig. 2012/2013 sålde John Henric för närmare 8,5 miljoner kronor, 2013/2014 för dryga 15 miljoner och senaste räkenskapsåret landade försäljningen på 23 miljoner med en vinst på dryga 3 miljoner.

– Som det ser ut nu kommer vi att landa på dyrga 30 miljoner i omsättning under innevarande räkenskapsår, konstaterar Nicklas Nordbergh .

Fler butiker på gång

2009 startade herraccessoarmärket John Henric på studentrummen i Lund hos John Henrik Ekström och Nicklas Nordbergh. Startkapitalet var 150 000 kronor. Sidenslipsar var första artikeln och försäljningen gick via svenska herrbutiker.

Idag ligger antalet återförsäljare ganska konstant på 90 stycken, huvudsakligen i Sverige.

– Vi fortsätter jobba med de återförsäljare vi har, men vi gör ingen större satsning för att knyta till oss nya. Istället satsar vi på att utvidga konceptet och öppna fler butiker, säger Nicklas Nordbergh.

Öka exportandelen

Första butiken öppnades i Malmö. Nu finns totalt sju. Två ligger i Malmö (Emporia och Södra Tullgatan), Göteborg (på Avenyn och på NK), i Täby centrum, i Sturegallerian i Stockholm och den senast öppnade i Mall of Scandinavia.

Försäljningen drivs också via den egna nätbutiken, som finns på svenska och engelska.

Därmed är de flesta svenska möjligheter för egna svenska butiker uttömda, bedömer ledningen och siktar nu på utlandet.

– Vår export ligger bara på 10-15 procent, säger Nicklas Nordbergh och jämför med andra framgångsrika svenska modeföretag som Nudie Jeans och Eton som ligger bedytligt högre:

– Eller som Happy socks som är uppe i 94 procent export, läste jag i en intervju häromdagen. Det visar att bolag som vågat gå tidigt internationellt, också har möjlighet att lyckas bra.

Dyrare – men större potential

I avvägningen mellan höga kostnadsnivåer och möjlighet till motsvarande strida kundströmmar och hög försäljning föll valet på den anglosaxiska världsstaden:

– Vi har kommit långt i arbetet med att hitta rätt lokal i London. Kanske kan vi öppna redan till våren, säger Nicklas Nordbergh.

Det kostar att öppna i ett nytt land, var man än öppnar.

– Och det är klart att hyrorna i London är saftigare än i en nordisk huvudstad, men å andra sidan är hävstången högre där. En butik i London kan omsätta mellan 9-17 miljoner, alltså ge betydligt högre omsättning än till exempel en butik i Köpenhamn, säger Nicklas Nordbergh som bedömer att bolaget teoretiskt skulle kunna öppna 15-talet butiker i Storbritannien.

Med en fläkt av Italien

Också i produktsortimentet växer bolaget. Det som började med sidenslipsar, flugor och manschettknappar växte att också omfatta skjortor. Idag finns också tröjor, strumpor och väskor i sortimentet. Senaste tillskotten är underkläder i form av boxershorts.

Italien löper som en röd tråd i sortimentet, som leverantörs- eller tillverkningsland.

– Italien finns med på ett hörn i nästan varje produkt. Det ger rätt känsla, säger Nicklas Nordbergh.

Växa på egen hand

Hittills har bolaget klarat av att expandera med eget kapital.

– Egentligen rätt otroligt! Men våra resultat är ganska unika, de har landat på runt 9 procent i vinstmarginal.

Och ännu bättre ska det blir:

– Som det ser ut nu kommer de att landa på runt 20 procent, avslöjar Nicklas Nordbergh.

Inte varje vecka, men visst har både John Henrik Ekström och Nicklas Nordbergh investerare och riskkapitalister i luren med jämna mellanrum.


– Vi har lyckats växa med eget kapital hittills, och tanken är att vi ska fortsätta med det. Vi vill gärna lyckas själva och se om vi kan ta upp omsättningen ännu mer. Vi stänger dock inga dörrar och kommer en intressant stark partner som som vill följa oss ut i världen kommer vi såklart lyssna, säger Nicklas Nordbergh.

Varumärket har därmed också låtit tala om sig och fått utmärkelsen DI Gasell inte mindre en två gånger.

– Det var ju Gasellföretag man ville bli när man pluggade och det känns fint med den utmärkelsen. Och det är bra både i samtalen med fastighetsägare och köpcentrum och skapar förtroende hos våra kunder, avslutar Nicklas Nordbergh.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063