Black friday fick nätstryk i december
Amerikanska fenomenet Black friday har slagit igenom på riktigt i Sverige. Under fredagen ökade onlineförsäljningen med 27 procent jämfört med förra året. Men den omtalade dagen fick ändå handelsstryk, av ett senare datum.
Under Black friday näthandlade svenskarna för 623,9 miljoner kronor (74 miljoner USD), en ökning med 27 procent jämfört med förra året.
Cyber monday inte lika stark
För Cyber monday var genomslaget inte lika påtagligt. Under Cyber monday i år var siffrorna oförändrade i jämförelse med 2014.
Men det är faktiskt en helt annan dag som är nätshopping-dagen nummer ett i Sverige: den 7:e december. Det var den dag då svenskarna näthandlade som mest under året. Totalt beräknas 821 miljoner kronor (96,9 miljoner USD) ha spenderats på nätet under måndagen den 7.e.
– Vår analys visar tydligt att Black friday har fått fäste i Sverige och kraftigt överträffade förra årets försäljning. Men det är ändå den 7 december som är dagen då svenskarna näthandlar som mest. Dagen slog både Cyber monday och Black friday, säger Jes Schyum , nordisk kommunikationschef Adobe.
Mycket trafik från mobiler och surfplattor
Av Adobes analys framgår också att 18 procent av onlineköpen i Sverige under Black friday genomfördes med en smart telefon. Surfplattorna stod för nästan 11 procent. Det betyder att svenskarnas köp från mobila enheter under Black friday utgjorde 29 procent av samtliga köp.
– Svenskarna är flitiga med sina mobiler och surfplattor när de ska näthandla. Vi kan se att besök från smartphones står för mer än vart tredje besök. Det är en uppåtgående trend som kan tillskrivas mer mogna nätkonsumenter, bättre anpassade sajter och större skärmar, säger Jes Schyum.