Ska julhandeln starta med rea?
Många svenska butiker och kedjor har hakat på den amerikanska Black friday-kampanjen. Men är reor verkligen rätt sätt att starta julhandeln?
Jag har tillbringat några dagar i USA, just under den hypade Black friday-helgen. Fenomenet Black friday startade på 1960-talet i delstaten Philadelphia, där klämdagen mellan Thanks giving-torsdagen och helgen därpå blev en stor shoppinghelg, har inte bara spridit sig över hela USA utan också till handeln i Sverige. Likaså har e-handelns uppföljning, Cyber monday, snabbt fått fäste i den svenska näthandeln. Båda dagarna är innebär startskottet för julhandeln.
Det finns flera förklaringar till namnet Black friday, en är att det är dagen då detaljhandelsföretagens resultat ska växla från röda till svarta siffror. Men med tanke på den stora reahysterin som har uppkommit på just den dagen, så är frågan om det verkligen blir någon lönsamhet i handeln.
Enligt siffror från it-företaget Adobe sålde den amerikanska handeln för 11 miljarder dollar under helgen, en ökning med 15 procent jämfört med förra året. Samtidigt rapporterades det om prissänkningar på upp mot 80 procent, och flera av de stora aktörerna erbjud både 40 procents rabatt på hela sortimentet och fri frakt i sin e-handel.
Även i Sverige blev både Black friday och Cyber monday succé med både två- och tresiffriga försäljningsökningar för många företag. Men också här är det stora rabatter som drar.
Visst är det viktigt med ett riktigt startskott för julhandeln. Men om det är med reor och rabatter som årets viktigaste detaljhandelsmånad ska dra igång är tveksamt.
Nyligen har modebranschen kommit överens om att rensa upp i readjungeln. Om detaljhandeln ska fortsätta vara lönsam måste nog fler följa efter.