23948sdkhjf

Bakgrundskoll i sociala medier ökar

Vid en frukost på Stockholms handelskammare på torsdagsmorgonen presenterades årets rekryteringsrapport. Den visar att bakgrundskontroll i sociala medier blir allt vanligare och att Arbetsförmedlingen förlorar terräng.
För sjunde året har Stockholms Handelskammare och informationsföretaget Bisnode sammanställt en rapport om hur arbetsgivare kontrollerar kandidater som söker jobb.
Den visar att internetsökningar och att kontrollera kandidater i sociala medier som Facebook och Linkedin blir en allt viktigare källa till information för dem som anställer personal.
Trenden är tydlig:
2008 gjorde ett av tio företag bakgrundskontroller i sociala medier och sju år senare hela sju av tio företag.

Var medveten
- Personer som lägger ut information om sig själv på nätet måste vara medveten om att detta kan bli en del av underlaget i en jobbsökarprocess. I en digital värld är det svårt att skilja mellan vad som är privat och vad som är offentligt, säger Lotta Andersson , utredare vid Stockholms Handelskammare i ett pressmeddelande.

- Det förvånar mig inte att sju av tio arbetsgivare använder sig av sökningar i sociala medier, vars tjänster är lättillgängliga. Samtidigt är det viktigt att man använder och tolkar informationen på nätet med försiktighet, säger Karin Patring HR-direktör för Bisnode Sverige.

Optimism
Den tydligaste trenden i undersökningen är en kraftig ökning av företag som använder sig av sociala medier i sina rekryteringsprocesser. Hela 72 procent uppger att de någon gång kontrollerar kandidater i sociala medier.
Det finns en optimism hos arbetsgivarna. Hela 84 procent uppger att de planerar att nyanställa de närmaste månaderna.
Allt fler arbetsgivarna låter bemannings- och rekryteringsföretagen göra grovjobbet.
Allt färre arbetsgivare kontaktar Arbetsförmedlingen för att hitta nya talanger. Hela 67 procent svarar att de aldrig eller sällan anlitar Arbetsförmedlingen vid rekrytering.

Spontanansökningar viktigare

En annan trend är att det blir allt vanligare att de som söker jobb kontaktar företagen direkt.
Åsa Daxberg från rekryteringsföretaget Wise Professional har undersökt rekrytering ur ett kandidatperspektiv.
Hon förklarar att många unga arbetssökande inte vill sitta och vänta på att de företag de är intresserade av ska annonsera efter folk. De skickar hellre in spontanansökningar, men det är få företag som faktiskt är duktiga på att ta emot och svara på spontanansökningar.

Var korrekt
- Att behandla spontanansökningar på ett juste och korrekt sätt är viktigt, inte minst inom handeln. Risken är att den som sökt jobb och inte fått respons sprider sin dåliga upplevelse i sina nätverk, vilket solkar ner arbetsgivarvarumärket. Man ska dessutom tänka på att en kandidat också är en kund. Jag har träffat många kandidater som vägrar att handla från en butikskedja där de en gång sökt jobb, säger hon.

Hellre tydligt nej
Åsa Daxbergs råd till arbetsgivare är att avdela en resurs till att ta hand om de spontana ansökningarna.
- Det är faktiskt bättre att vara tydlig i olika kanaler med att företaget inte kan ta emot spontanansökningar än att lägga dem på hög.
14 procent av de kandidater jag intervjuat hade inte ens fått ett "tack för din ansökan".
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064