Ikea ökar och blir mer klimatsmart
Ikea ser tillbaka på ett framgångsrikt år, med försäljnings- och intäktsökningar på mer än 11 procent. Tyskland, Sydeuropa och Nordamerika går bra och på den nya marknaden Sydkorea överraskar positivt.
– Vi har ett bra år bakom oss, då vi gjort betydande investeringar inom hållbarhet, att förbättra erbjudandet till våra kunder och genom att vara mer tillgängliga, säger Peter Agnefjäll , vd och koncernchef Ikeakoncernen.
Ikea skriver att merparten av tillväxten är från jämförbara varuhus, men även nya varuhus och fortsatt utveckling av e-handel har bidragit till resultatet. Även om tillväxten är jämt fördelad över de flesta marknader så visar Tyskland rekordtillväxt samtidigt som södra Europa har en positiv utveckling. Den nordamerikanska marknaden fortsätter att gå bra och den nyaste marknaden, Sydkorea, visar bättre försäljning än väntat.
Planen är att stärka kärnverksamheten, bli duktigare inom e-handel men också att möta kunderna med nya butiksformat. Dessutom utlovas betydande investeringar inom förnybar energi samt i produkter som möjliggör för fler att leva ett mer hållbart liv hemma.
– Satsningarna på klimatförändringarna är en drivkraft för innovation och en möjlighet att göra vår verksamhet ännu bättre, säger Peter Agnefjäll, och tillägger att han är extra stolt över att Ikea under det senaste året har sålt fler än 90 miljoner lampor och armatur med LED-teknik.
– Det innebär inte bara lägre kostnader för miljoner hushåll utan även betydande energibesparingar, säger han.