"Sveriges ekonomi behöver en god julhandel"
Att ta ansvar och hjälpa nödställda, ska inte ställas i motsatsförhållande till julhandeln. Handels företag bidrar högst påtagligt till Sveriges ekonomi och därmed till både flyktingmottagande och arbetstillfällen som bidrar till integrationen, skriver Svensk Handels vd Karin Johansson i ett aktuellt debattinlägg.
Vad de missar är att det inte finns något motsatsförhållande mellan flyktingmottagande och julhandel. Snarare tvärt om. Handelns företag bidrar varje dag med arbetstillfällen, tillväxt och intäkter till statskassan som möjliggör för Sverige att kunna erbjuda vård, skola och omsorg. Och ett ordnat flyktingmottagande.
En lönsam julhandel är inte bara viktigt för många företag i handeln med pressade marginaler. Det bidrar också till tillväxt och utveckling för många fler. Det är genom handel som länder runt om i världen har utvecklats och miljoner människors har lyfts ur fattigdom.
Totalt sett väntas årets julhandel innebära en merförsäljning för handeln på cirka 16 miljarder. Det innebär att vi i snitt köper julklappar för cirka 1 000 kronor och julmat för 700 kronor per person. Utöver att julen är en älskad högtid av de allra flesta ger den ekonomin ett ordentligt tillskott. Årets julhandel väntas dra in 5,2 miljarder i skatteintäkter, vilket exempelvis motsvarar årslönen för 12 000 sjuksköterskor eller ett års grundskola för 53 000 elever. Välmående företag gör att vi kan skapa en välfärd som samhället mår bra av.
Svensk Handels julrapport visar att julhandeln också ger tusentals ungdomar chansen att få ett jobb. För att möta kundernas ökade efterfrågan tar sex av tio handlare in extra personal i jul. Det gör att julhandeln skapar hela 16 000 jobb. En normal vecka sätter en halv miljon människor på sig arbetskläderna och går till jobbet i landets butiker, varuhus, lager och e-handelsföretag. Det gör att handelns företag totalt sett står för 11 procent av jobben, tillväxten och skatteintäkterna.
Handeln skulle kunna skapa ännu fler jobb. Vi ser hur det blivit allt svårare för många att få sitt första jobb. Många unga och nyanlända väntar på att få sin chans. För att skapa en arbetsmarknad där alla har en framtid får inte trösklarna in bli för höga. Svensk Handel driver därför kampanjen Handelns Löfte där vi lovar fler jobb – om bara tröskeln till det första sänks. Ingångslönerna borde därför frysas i den kommande avtalsrörelsen.
Men först – låt oss hoppas på en vit jul och många kunder till landets butiker. En god julhandel vore inte bara en viktig injektion för många butikers lönsamhet, utan även ett välbehövligt tillskott till Sveriges ekonomi.
Karin Johansson, vd Svensk Handel