23948sdkhjf

Ökad e-handel ökar svensk mobiltrafik

En ny rapport från rabattkodsföretaget Cuponation visar att e-handeln blir allt mer mobil och att detta ökar mobiltrafiken i Sverige.
Cuponation hänvisar till rapporter från Postnord som visar att e-handeln ständigt ökar i Sverige:
"Bara under det tredje kvartalet i år ökade den med 16 procent jämfört med samma period 2014 och förväntas i år omsätta cirka 50 miljarder kronor. Dessa framsteg kan även illustreras med att ungefär vart femte köp av sällanköpsvaror i Sverige sker via internet. Som en effekt av detta har man kunnat se att en större andel konsumenter handlar via mobiltelefonen" skriver Cuponation.
Cuponation som är verksamt i på 17 olika marknader, följer utvecklingen genom insamlad data från de nordiska länderna Sverige, Finland och Norge.

Den tydligaste och stadigaste tillväxten syns enligt rapporten i Sverige – i december förra året stod mobiltrafiken för 24,5 procent av den totala trafiken och i oktober i år för 34,34 procent. Detta är en ökning större än i både Finland och Norge.
Tidigare har kunder ofta använt mobiltelefonen för att undersöka spännande produkter, men har därefter genomfört de viktiga inköpen på datorn, men nu känner allt fler kunder bekväma med att handla via sina smartphones.
Både e-handelsbutikernas mobilsidor och betalningslösningar utvecklats i en relativt snabb takt.
- Bekvämligheten, säkerheten och användningen av mobilen har ökat dramatiskt de senaste åren och då våra smartphones innehåller varenda liten del av våra liv är det bara naturligt att vi även använder dem även för att handla. Blickar vi några år framåt behöver några saker förbättras för att få fler konsumenter att handla via mobilen, nämligen bekvämligheten när det gäller användarupplevelsen och batteriet på smartphonen, anser Mads Bukholt, nordenchef på Cuponation.

Dessutom kan kunder hos SEB, Swedbank och Nordea nu använda Masterpass som betalningsmetod. I rapporten framhålls att detta förenklar betalningarna, eftersom kunden endast en enda gång behöver fylla i sina kort- och leveransuppgifter som senare sparas i en digital plånbok.

Skillnad Finland Sverige
På den svenska marknaden dominerar Appleprodukter, då dessa står för över 50 procent av mobiltrafiken, medan de i Finland endast utgör 25 procent. Denna skillnad kan bero på ett antal olika faktorer:

-Trender sprider sig vanligtvis till Sverige och sedan förs de vidare till Finland. När det kommer till mobiltrafik verkar både svenska konsumenter och e-handelsbutiker ha anpassat sig till det förändrade klimatet snabbare, säger Simo Orpana , nordisk marknadschef på Cuponation.

I Sverige sker de flesta av köpen mellan klockan nio och tio på kvällen, medan andelen transaktioner i Finland denna tid är 2,5 procent lägre. Den mest populära shoppingdagen i Sverige är söndagar, medan det i både Norge och Finland är måndagar som gäller. I alla tre länder är dessutom lördagen den dag som kunderna handlar minst på. Hoppet mellan en lördag och söndag i Sverige är stort, då skillnaden mellan den bästa och sämsta försäljningsdagen är cirka 50 procent.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.088