Kockrush i galleriorna
Det händer mycket den stockholmska matscenen för de hungriga som besöker köpcentrum och gallerior i julhandelstid. Nu ska de boende i söderort också få sitt.
Och knappt har dammet lagt sig från premiären av Kista gallerias FnB Market – med krögarduon Niklas Ahlbom och Michael Zhan med servering rakt över disk att ta hem eller äta på plats – och tillika stockholmska köpcentrumet Ringens nya matscen Teatern – med nio kök och ett patisserie och välkända matprofiler – så presenterar Farsta centrum sin matgiv.
Farsta centrums fastighetsägare Atrium Ljungberg har de senaste åren byggt om och förnyat centrumet och nu tas ytterligare ett steg: mat- och delikatessutbudet förstärks.
Mer mat i Farsta
Till julhandeln öppnar ytterligare sex aktörer med fokus på mat: Farsta Deli/Tapas smått och gott, Beijing8, Parti, Sushirullen, Fresh and fancy och Kahls the och kaffe. De flyttar in på nedre plan där Hemköp, Coop och Systembolaget finns sedan tidigare.
- Dagligvaror är ett strategiskt viktigt utbud för Farsta centrum och rationell och vardagsenkel matglädje är en tydlig del i målbilden för det vi nu skapar. I ombyggnationen av den del som ursprungligen 1960 inhyste en saluhall adderar vi nu en högkvalitativ årsring till vår utveckling i och med lanseringen av en hybrid av modern saluhall och food court, säger Thomas Levander , marknadsområdeschef för Atrium Ljungberg.
Från Åsele till Gotland till Farsta
Ägarna till Farsta Deli/Tapas smått och gott har drivit Åsele köttrökeri, och därefter Mallgårds Rökeri på Gotland sedan 1992, där de förädlat kött av alla de slag efter gammeldags rökmetoder med vedeldade rökar.
– Vi hämtar franska ostar och viner direkt från gårdarna som producerar dem. Vi direktimporterar också spansk lufttorkad skinka och korvar från Pyrenéerna samt äkta parmesan och oliver i olika marinader, berättar Tommy Alexson , ägare av Farsta Deli/Tapas smått och gott.
Beijing till Farsta och Italien
Mikael Ljunggren , mannen bakom välkända restauranger som Ljunggren, Umami och Chambre Neuf i Chamonix, tar nu sitt Beijing8 till Farsta centrum. Förutom expansionen i Sverige, av både restauranger och ett växande antal matbutiker som säljer Beijing8-produkter, har konceptet etablerats på den franska och snart också den italienska marknaden.