Reklamprisat för handeln
En stor mängd handelsföretag fick kliva upp på prispallen i Årets omgång av reklamtävlingen 100-wattaren. Moderecycling, motion och mörkersikt hörde till det som belönades.
Ica kammade hem med första pris i kategorin ”Årets nytänk” med sin hälsoapp och ”Ica hälsorabatt”, tillsammans med reklambyrån King, Hälsoappen ger mer rabatt, ju mer kunden rör på sig.
Apotek Hjärtat tog hem förstapris för sin kampanj för schampo ”Blowing in the wind” i kategorin ”konsument – singel”.
Tillsammans med byrån Åkestam Holst utrustade man en reklamtavla i t-banan med sensorer för att gå igång i vinddraget när tåget rullade in, för att på så sätt visa att hårvårdsprodukter kan ge liv åt håret.
Talar direkt till butik
Första pris blev det också för Eton, i kategorin business-to -business. I företagskampanj ”Eton closets B2B” riktade sig bolaget med hjälp av reklambyrån Tillsammans Sthlm till befintliga och nya återförsäljare och visade Etons sortiment i form av fem tydligt paketerade kollektioner. Kampanjen fick ett enhetligt utryck med 32 bilder och lika många filmer som visade allt från egna byggda fysiska garderober för mässor och event till säljpresentationer.
Juryn motiverade bland annat: ”Omsorgen om och förståelsen för återförsäljarledet var en välinvesterad vänlighet som betalade sig direkt. Att underlätta för andra att göra ett bra jobb är inte bara generöst utan också ett vinnande koncept. Och när en kampanj - som inte heller kostar skjortan - genererar så avsevärt många fler nya kunder är det extra anmärkningsvärt.”
Mer modeprisar
Ett annat modebolag som belönades var Uniforms for the dedicated’s nya Rag bag: en shoppingpåse som förvandlas till en donationskanal där kunden donera något gammalt så fort hen köper något nytt – bara genom att vända ut och in på påsen.
Och i den digitala världen vann dataspelet ”First Person lover” från Björn Borg första pris i kategorin Internationellt.
Reflekterande mode-Back
If Skadeförsäkrings kampanj ”Watch Your Back” vill få fler att synas i märket, och har i samarbete med modemärket BACK tagit fram en reflexkollektion med ytterplagg och accessoarer som fungerar som reflexer i mörkret. Kampanjen belönades bland annat med följande motivering ”Mode är inte livsviktigt. Men väl utfört, och genom rätt samarbete, kan det rädda liv.”
I prisvimlet fanns också matrelaterade utmärkelser: Lidl prisades för sin mjölkkampanj ”Bosses mjölk” och Oatly belönades för sin rebranding-kampanj där man använt de egna förpackningarna som främsta reklamyta.