23948sdkhjf

De köper kända skjortbolaget

WeSC förvärvar svenska The shirt factory för motsvarande 28 miljoner kronor. Kunskapsöverföring om retail, exportsamarbeten och andra synergier hoppas ledningen komma ut av affären.
Efter en omstrukturering av varumärke och verksamhet är nu WeSC redo att ta ett första steg mot en mer expansiv period:

– The shirt factory har en gedigen erfarenhet av att driva retailverksamhet vilket kommer att möjliggöra en expansion på butikssidan för både WeSC och The shirt factory, säger Theodor Dalenson , styrelseordförande WeSC i en kommentar till affären.

Han fortsätter:

– Det faktum att The shirt factory inte har någon försäljning utanför den Svenska butiksorganisationen kommer att ge nya möjligheter att expandera på WeSCs egna marknader och även med WeSCs befintliga distributörer. Till dessa expansionsmöjligheter ska läggas de relativt stora besparingar som det sammanslagna bolaget kommer att kunna göra på samordning och synergier.

Grundades av Linnéa Braun

The shirt factory grundades 1988 av guldknappsbelönade Linnéa Braun tillika chefsdesigner. Bolaget säljer idag kläder under eget varumärke på den svenska marknaden i sju butiker i Stockholm och Göteborg. Bolaget förväntas omsätta drygt 50 miljoner kronor med en rörelseresultat på 3 miljoner under innevarande räkenskapsår.

I pressmeddelandet sägs att WeSCs och skjortbolagets verksamheter ”kompletterar varandra väl” med beräknade synergieffekter på cirka 5 miljoner kronor redan nästa år.

Varumärkena WeSC och The shirt factory kommer att fortsatt agera fristående, besparingar och synergier finns initialt på lager och samordande inköp.

Kunskapsöverföring kring butik

The shirt factory är duktiga på retail, något som WeSC-ledningen hoppas ska få positiva effekter också på den egna retail som WeSC driver i två egna butiker i Stockholm och en butik i New York. The Shirt Factory säljer i nuläget i princip enbart på den svenska marknaden, vilket framöver innebär stora möjligheter för WeSCs globala försäljningsnät av egna och distributörsdrivna säljorganisationer. Initialt kan The Shirt Factorys produkter börja säljas på de egna marknaderna, framför allt i USA och Storbritannien.

I förlängningen finns även möjligheten att expandera varumärket i Europa och Asien genom det befintliga distributörsnätverket, skriver WeSC i pressmeddelandet.

För 2016 beräknas den sammanlagda omsättningen för WeSC efter förvärvet uppgå till 210 – 220 miljoner kronor med en förväntad rörelsemarginal på 8 – 10 procent.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047