23948sdkhjf

Black Friday har spritt sig till detaljhandeln

Black Friday har i år nått sitt definitiva genombrott i detaljhandeln konstaterar företrädare för köpcentrumägaren Steen&Ström.
2013 var Black Friday ett e-handelsfenomen i de skandinaviska länderna. Nu är den här bilden helt annorlunda, enligt Steen och Ström, som i ett pressmeddelande skriver att Black Friday nu har blivit Skandinaviens största dag för handel över flera kanaler.

- I år såg vi också Black Friday´s definitiva genombrott i Skandinavien. På förvånansvärt kort tid har Black Friday utvecklats från att enbart vara en e-handels spin-off som importeras från USA, till att bli Nordens största shoppingdag. Kedjor och köpcentrum satsar massivt både online och i fysisk butik, säger marknadsdirektör på Steen & Ström, Claus Tüchsen .

Han säger att Black Friday blivit startskottet för julhandeln i alla bransch­kategorier.
- Bygghandeln var till exempel inte med förra året, i år, satsade de tungt på Black Friday. Kedjorna ser värdet av integration mellan e-handel och fysiska butiker i köpcentrum, och lockar därför med mycket bra erbjudande på båda ställena, säger han.

Nu växer köpcentrumen mer än ren e-handel

Steen & Ströms köpcentrum rapporterade under årets Black Friday en mycket god försäljning och ett ökat antal besökare; i Norge ökade försäljningen med hela 162 procent i förhållande till en genomsnittlig dag, och i Danmark ökade besöken så mycket som 150 procent i förhållande till en genomsnittlig fredag. På Emporia, Steen & Ströms flaggskepp i Malmö, ökade antalet besökare med häpnadsväckande 171 procent i förhållande till en genomsnittlig vardag.

Steen & Ström skriver att försäljningen i deras köpcentrum ökade mer än vad e-handeln ökade.
Baserat på siffror från nätet skriver de också att kortköpen i Norge ökade med 19,5 procent jämfört med förra årets Black Friday, medan den danska kortanvändningen ökade med så mycket som 29 procent.

- Det är mycket bra siffror för både e-handel och i butik. Trenden visar att skillnaden mellan ren e-handel och fysiska butiker är helt förlegad. Kedjorna har insett att det är flera kanaler samtidigt som gäller. De butiker som upprättat en enhetlig strategi som förstärker kundupplevelsen i den fysiska butiken och i digitala kanaler, har förstått det, säger Claus Tüchsen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078