23948sdkhjf

Google spanar in shoppingtrend

Shoppingstunderna blir allt kortare enligt ny statistik från Google. Mikroögonblicken, varje stund då kunderna söker information och möjligheter att beställa och betala innebär möjligheter för annonsörer och handlare.
Konsumenterna använder sina smarta telefoner allt mer till shopping, och det gäller för handlare att förstå de förändrade mönstren för att möta kundernas behov. Den övergripande trenden är att shoppingmaraton vid datorn allt mer kommit att ersättas av korta stunder då man i mobilen kollar runt, förbereder och genomför köp.
Fabian Wrede , researchansvarig för Norden på Google talar om en underliggande långsiktig trend.
- Visst är shoppingintensiva dagar som Black Friday och Cyber Monday betydelsefulla även framöver, men mikroögonblicken blir allt viktigare. Det gäller att ständigt finnas till för kunden, säger han till Dagens Handel.

Google har med ledning av färsk statistik sammanställt en lista över de viktigaste trenderna att ha koll på för att maximera julförsäljningen:

o De stora shoppingdagarna blir mindre
§ Mobilen har ökat sin andel av den totala webbhandeln med 64 procent det senaste året, vilket innebär att köptillfällen inte längre centreras till några stora försäljningsdagar. Istället pågår julhandeln under små stunder över hela dagen, alla dagar - på bussen, promenaden eller innan man somnar
§ Mer än hälften av kunderna i julhandeln planerar att göra sina inköp på telefonen
§ Researchen inför köp börjar tidigt, men själva köpet genomförs nära inpå juldagarna

o Köpbeslutet går via mobilen

§ Mobilen kommer att påverka fler köpbeslut den här säsongen än någonsin tidigare. Från inspiration, till research till köp – även väl inne i butiken. Shoppingrelaterade sökningar på mobilen har ökat med 120 procent enligt statistik från Google
§ 52 procent av kunderna i julhandeln planerar att använda sin mobiltelefon för att göra research inför ett butiksbesök, och hela 82 procent konsulterar sin smartphone inne i butiken innan de går till kassan (eller går någon annanstans). Framförallt handlar sökningar inuti butiker om att hitta produkter i andra butiker i närheten, hitta omdömen om en vara eller faktiskt genomföra köpet via mobilen
§ 37 procent fler sökningar sker inuti butiker, jämfört med förra året

o Satsa på söndagar
§ Samtidigt som de viktiga försäljningsdagarna allt mer övergår i mindre tillfällen över hela dagen, så är det en dag som fortsätter sticka ut – söndagar.
§ De shoppingrelaterade sökningarna på mobilen är i genomsnitt 18 procent högre under söndagar.

- Det häftiga med mikroögonblicken är att de ger handlare och annonsörer helt nya möjligheter att nå kunderna på individnivå med relevanta budskap, kommenterar Fabian Wrede.
Det handlar, enligt Fabian Wrede, inte längre om standardiserade budskap som skickas ut via tv-reklam eller stortavlor för att nå en demografiskt avgränsad grupp, utan nu går det att svara direkt på individens sökmönster. Den som söker på "skruvdragare" kan få vägledning till sitt köp oavsett ålder, etnicitet, inkomst - det enda som betyder något är vilket behov som individen vill ha tillfredsställt.
Han framhåller också betydelsen av att ge en bra digital upplevelse inne i butiken:
- Tro inte att slaget om kunden är vunnet för att hon är inne i butiken - utan rätt digital vägledning kan hon lätt försvinna igen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063