23948sdkhjf

Dagens Handel summerar Black Friday

Många aktörer på svensk e-handelsmarknad betecknar årets Black Friday som en stor succé, med kraftiga försäljningsökningar sedan förra året.
I Sverige har den amerikanska seden med jätterea den sista fredagen i november främst anammats av e-handlare, även om det i år syntes en del black-weekenderbjudanden ute i detaljhandeln.

Jetshop , som säljer e-handelsplattformar har gjort en undersökning bland 1500 av sina svenska kunder. Den visar att Black Friday ökade hela 117 procent i omsättning och är nu den enskilt största handelsdagen under året. Cyber Monday ökade med i sammanhanget blygsamma 18 procent.
Jetshop skriver i ett pressmeddelande att Cyber Monday, som traditionellt är e-handelns motsvarighet till Black Friday, snabbt minskar i betydelse. ”Årets ökning ligger till och med under den genomsnittliga tillväxten under november som helhet. Detta trots att 60 procent fler av Jetshops kunder gjorde någon form av riktad Cyber Monday aktivitet jämfört med förra året. De handlare som ökade mest har en närvaro i flera kanaler.”
Jetshop konkluderar att konsumenterna i större utsträckning väljer att handla online under fredagen. En dag som historiskt varit den fysiska handelns största dag.

Rabattkodföretaget Cupo Nation
konstaterar i sin rapport att Black Friday 2015 blev en stor dag för e-handlarna och slog många rekord från tidigare år. De hänvisar till betalningsföretaget DIBS som sett det en ökning på 62 procent i omsättning jämfört med 2014 och en ökning på 61 procent i antalet transaktioner.
”Det verkar alltså som att många svenska konsumenter klickade hem julklappar i god tid på rean, då flertalet butiker rapporterade trafik- och orderrekord,” skriver Cupo Nation.

Flera hemsidor, bland annat Elgigantens, klarade inte av det trycket utan brakade ihop.
Enligt Klarna hade transaktionsvolymerna, efter halva dagen, ökat med 100 procent i Sverige jämfört med förra året. I jämförelse med fredagen veckan innan var det en ökning på 230 procent.
Enligt uppgifter från Qliro Group (med butiker som CDON, Lekmer och Nelly) sålde deras e-handelsbutiker runt 800 000 varor och i genomsnitt sålde man mer än 9 produkter per sekund.
Cupo Nation själva såg också effekterna av har vi även kunnat se effekterna av detta – ”intäktsmässigt hade vi en procentuell ökning med cirka 363 procent under Black Friday”, skriver de.
- Black Friday verkar ha blivit den största försäljningsdagen i svensk historia baserat på de tidiga siffror vi har tagit del av hittills. Vi har sett höga försäljningssiffror utan motstycke. Online känns det säkert att säga att den här dagen var den största någonsin i Sverige”, säger Mads Bukholt , Nordenchef för Cupo Nation.

Tradedoubler har analyserat e-handelsförsäljningen i Sverige, Storbritannien, Tyskland och Frankrike. Deras siffror visar att Svenskarna i snitt handlade på nätet för 630 (65€) kronor under Black Friday . Det var en ökning med 25 procent jämfört med 2014.
¬ Vi är givetvis väldigt nöjda med den försäljningsökningen vi hade i år jämfört med förra året men vi tror att försäljningssiffrorna skulle kunnat vara ännu högre i år om fler marknadsförare hade varit förberedda med tanke på att Black Friday aldrig varit så hypat som i år. Vi anser att marknadsförare fortfarande har mycket att lära från att analysera och ta till sig av data som i detalj realtidvisar hur köpbeteendet ser ut och förändras, säger Kristoffer Klockare , Nordenchef, Tradedoubler.
Svenskens inköp för cirka 600 kronor kan jämföras med britter (€134) och tyskar (€104) som handlade för dubbelt så mycket som vi svenskar under Black Friday-rean.

En undersökning gjord av EDI-Soft visar att antalet paket till privatpersoner i samband med Black Friday ökade med 43 procent..

Jonas Ogvall
, VD på Svensk Digital Handel, förklarar att ökningen i Sverige beror på att konsumenten är mer digital och handlar mer online i dag:”Människan har alltid velat göra en bra affär och detta erbjuder Black Friday. Konsumenten blir också mer och mer digital och då ökar mottagligheten från hen. Konsumenten har idag bra koll på produktutbytet och befinner sig hela tiden i ett ”shopping-mood”.”
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063