23948sdkhjf

Sverigepremiär för mobil plånbok

Idag lanseras en ny digital plånbok i Sverige. Det är Mastercard som tillsammans med Nordea, SEB och Swedbank lanserar Masterpass. I första hand är den tänkt att underlätta för e-handelskunden och därmed öka konverteringsgraden hos e-handlarna.
Så här till en början kan Masterpass användas för köp på nätet och i appar. Framöver kommer det även bli möjligt att betala med lösningen i butik via en mobiltelefon.

Lösningen finns redan på plats i närmare 30-talet länder världen över. Sverige är först ut i Norden.

Webgallerian och Consortio fashion group med dess varumärken Bubbleroom, Halens och Cellbes, hör till de handlare som hunnit ansluta sig:

– Nu kan vi erbjuda den senaste tekniken för snabba och smidiga betalningar . Vi är övertygade om att det kommer att uppskattas av våra kunder och få positiva effekter på vårt varumärke, säger Ville Kangasmuukko , vd på Bubbleroom.

Fler banker på tur

Nordea, SEB och Swedbank är först ut. Snart följer också Icabanken och Resurs bank.

I den mobila plånboken kan kunden lägga in och spara sina leveransadresser och sina kortuppgifter från alla sina kort (inte bara Mastercard-kort).
I Sverige är lösningen kopplat till Mobilt BankID för säker identifiering.

– Det har blivit en nationell standard vilket är lite unikt för Sverige, säger Mats Taraldsson , affärsutvecklingschef på Mastercard Norden och Baltikum.

Om den enhet som kunden handlar ifrån har BankID-appen nedladdad sedan tidigare startar identifikationen automatiskt när kunden trycker på checkoutknappen.

Snabbt och smidigt e-köp”

Den digitala plånboken ska göra e-handelsköpet enkelt och snabbt vare sig man handlar från en smart telefon, surfplatta eller dator.

– När kunden kan handla på nätet med endast några få klick ger det fler genomförda köp och nöjdare kunder som i högre grad vill återvända, säger Mats Taraldsson.

Rutinerna redan på plats

Lösningen kräver att också nätbutiken i sin tur ansluter sig, vilket görs genom betaltjänstleverantörerna Accumulate (Close Payment), DIBS, Netaxept, PayNova eller PayEx.

Därmed får e-butiken en ”Buy with MasterPass”-checkoutknapp.

I slutänden handlar det från handlarens perspektiv om vanliga kortbetalningar, något som man redan har rutiner på plats för:

– Handlarna behöver inte ytterligare avstämnings- och rapporteringsrutiner vilket gör det enkelt att komma igång, säger Mats Taraldsson.

Efter Sverige är Norge nästa land på tur för lansering.

I förlängningen är planen att Mastercards digitala plånbok ska kunna användas kontaktlöst.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11