23948sdkhjf

E-handelsrekord för Black friday

De första siffrorna visar på rekord för Black friday hos svenska e-handlare. Enligt betalningsföretaget Dibs ökade omsättningen 62 procent, jämfört med förra året.
Fler siffror från Dibs: en ökning på 61 procent i antalet transaktioner och ett stort antal nätbutiker som rapporterar trafik- och orderrekord.

Flera hemsidor, bland annat Elgigantens, kraschade och klarade inte av det tryck som Black Friday bjöd på i år. Enligt Klarna hade transaktionsvolymerna, efter halva dagen, ökat med 100 procent i Sverige jämfört med förra året. I jämförelse med fredagen veckan innan var det en ökning på 230 procent.

Enligt uppgifter från Qliro Group (med butiker som CDON, Lekmer och Nelly) sålde deras e-handelsbutiker runt 800 000 varor och i genomsnitt sålde man fler än nio produkter per sekund.

Allt detta enligt uppgift från Cupo nation, som arbetar med verktyg för rabatter och erbjudanden online. Företaget hade själva en procentuell intäktsökning med över 360 procent under Black Friday-veckan.

– Black Friday verkar ha blivit den största försäljningsdagen i svensk historia baserat på de tidiga siffror vi har tagit del av hittills. Vi har sett höga försäljningssiffror utan motstycke. Online känns det säkert att säga att den här dagen var den största någonsin i Sverige, säger Cuponations Mads Bukholt .
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063