Amerikanska rean som vunnit engelsmännens hjärta
Engelsmännen har med liv och lust – och ibland slagsmål – tagit till sig det amerikanska reafenomenet Black friday. Men nu kommer en motrörelse ; i år ställde flera butiker in rean. New York Times rapporterar.
I humoristiska ordalag, om ett i grunden allvarligt ämne, beskriver artikeln förra årets tumultariska scener runt om i engelska butiker.
Trafikkaos och slagsmål
Trafikkaos och kunder som bets, nöps och slogs och kastade omkring varor. I Manchester barrikaderade 200 kunder sig i en Tescobutik, efter att de utlovade reavarorna sålt slut. Butiker runt om i landet var tvungna att kalla in polis.
Tidningen visar en bild där två kunder förra året slogs om prisnedsatt tv-apparat, samtidigt som en upprörd butiksanställd försöker skingra de bägge kombattanterna åt. Incidenten skedde i en Asda-butik i nordvästra London. I år erbjöd inte Walmartägda Asda specifik någon Black friday-rea.
– I år har våra kunder tydligt sagt till oss att de inte vill bli gisslan under en tvådagarsrea, säger en av Asdas chefer till New York Times.
Asda – startskott för fredagsrea
Amazon har fått kritik för att man för fem år sedan importerat Black friday till de brittiska. Ett initiativ som gjort att allt fler engelska handlare successivt följt efter. Enligt New York Times var det när Asda, inspirerad av sin ägare Walmart, som började marknadsföra readagen för två år sedan som fenomenet fick verklig fart.
Trots motreaktioner lär Black friday ha kommit till Storbritannen för att stanna. Center for retail research uppskattar e-handeln kommer att omsätta 966 miljoner pund under den aktuella dagen. Förra året blev den vecka där ”svarta-fredagen” bildade kulmen den vecka som satte 150-års rekord hos John Lewis. Tidningen citerar Ebay som har förutspått att nio miljoner engelsmän kommer att gå in i på deras hemsida i samband med årets Black friday. Därmed skulle köpen uppgå till 25 varor – varje sekund...
Jack Gorman , talesperson hos John Lewis motiverar så här till New York Times:
– Black friday är extremt populärt hos våra kunder som nu förväntar sig den här dagen av oss som varande en stor, brittisk retailer.
Black friday är från början ett amerikanska fenomen. Den infaller dagen efter amerikanska Thanksgiving day, och är den dag som av tradition inleder julhandeln.
En förklaring till namnet Black friday är att den här dagen blir vändpunkten för många butikskedjor, då man går från röda siffror, alltså förlust, till svarta, vinst.
Läs mer om rea på svensk grund i nästa nummer, årets sista, av Dagens handel på papper!