23948sdkhjf

Köpsug i oktoberhandeln

Oktober gav en rejäl ökning ute i handeln. Och i höst har svenska konsumenter varit extra intresserade av kapitalvaror.
Detaljhandelns samlade försäljning ökade med 5,7 procent under oktober månad (oktober 2015 jämfört med samma månad 2014). Över perioden januari-oktober har försäljning ökat än mer: med 5,8 procent. En mycket stark utvecklingstakt sett ur ett historiskt perspektiv, konstaterar HUI research i sin analys.

Livsmedelspriserna upp

Dagligvaruhandelns försäljning i oktober landade på en tillväxt om 4,8 procent. Den starka tillväxten förklaras i hög grad av stigande livsmedelspriser där varugrupperna fisk, frukt och grönsaker ökar mest. Dagligvaruhandeln är en av få branscher där priserna mot konsument stiger.

Kapitalvaror över disk

Sällanköpsvaruhandeln har varit detaljhandelns tillväxtmotor i år och utfallet för oktober månad var inget undantag. Försäljningen ökade med 6,4 procent.

Det som sticker ut mest är hushållens shoppingsug för kapitalvaror. Delbranscherna bygg, elektronik och möbler uppvisade alla starka tillväxttal. Den historiskt låga räntan i kombination med goda reallöneökningar har bidragit till dessa branschers framgång under året, analyserar HUI Research.

DETALJHANDELSINDEX oktober 2015

Löpande priser

Oktober resp. ackumulerat

Förändring i procent jämfört med samma månad föregående år

Dagligvaruhandel 4,8 3,9

Sällanköpshandel 6,4 7,4

- Apotekshandel 1,5 6,1

- Klädhandel 8,2 7,1

- Skohandel - 4,1 - 3,1

- Möbelhandel 5,1 11,1

- Hemrinredningshandel 4,8 4,1

- Elektronikhandel 6,5 4,8

- Järn- och bygghandel 13,0 11,7

- Färghandel -0,2 2,2

- Bok- och pappershandel iu

- Guldsmedshandel 7,9 2,4

- Sport- och fritidshandel 5,4 5,8

- Optikhandel – 0,5 3,6

- Leksakshandel 5,4 4,6

Total detaljhandel 5,7 5,8

Källa: Detajlhandelsindex, HUI research
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109