Köpsug i oktoberhandeln
Oktober gav en rejäl ökning ute i handeln. Och i höst har svenska konsumenter varit extra intresserade av kapitalvaror.
Livsmedelspriserna upp
Dagligvaruhandelns försäljning i oktober landade på en tillväxt om 4,8 procent. Den starka tillväxten förklaras i hög grad av stigande livsmedelspriser där varugrupperna fisk, frukt och grönsaker ökar mest. Dagligvaruhandeln är en av få branscher där priserna mot konsument stiger.
Kapitalvaror över disk
Sällanköpsvaruhandeln har varit detaljhandelns tillväxtmotor i år och utfallet för oktober månad var inget undantag. Försäljningen ökade med 6,4 procent.
Det som sticker ut mest är hushållens shoppingsug för kapitalvaror. Delbranscherna bygg, elektronik och möbler uppvisade alla starka tillväxttal. Den historiskt låga räntan i kombination med goda reallöneökningar har bidragit till dessa branschers framgång under året, analyserar HUI Research.
DETALJHANDELSINDEX oktober 2015
Löpande priser
Oktober resp. ackumulerat
Förändring i procent jämfört med samma månad föregående år
Dagligvaruhandel 4,8 3,9
Sällanköpshandel 6,4 7,4
- Apotekshandel 1,5 6,1
- Klädhandel 8,2 7,1
- Skohandel - 4,1 - 3,1
- Möbelhandel 5,1 11,1
- Hemrinredningshandel 4,8 4,1
- Elektronikhandel 6,5 4,8
- Järn- och bygghandel 13,0 11,7
- Färghandel -0,2 2,2
- Bok- och pappershandel iu
- Guldsmedshandel 7,9 2,4
- Sport- och fritidshandel 5,4 5,8
- Optikhandel – 0,5 3,6
- Leksakshandel 5,4 4,6
Total detaljhandel 5,7 5,8
Källa: Detajlhandelsindex, HUI research