Den blir årets modeklapp
Nu duggar rapporterna kring Årets julklapp i olika branscher tätt. Modebranschen väljer att lägga ett universalplagg under granen.
Och i år har Svensk Handel Stil tillsammans med Swedish fashion council valt att slå in en poncho.
I motiveringen sägs att det är ett plagg som går att hitta i de flesta klädbutiker och ett plagg som röner nyväckt intresse, från att ha varit lite av en doldis.
– Ponchon representerar verkligen allt vi vill att årets modejulklapp ska göra. Med ”one size fits all” passar den många konsumenter samtidigt som den har fått ett nyväckt intresse under året. Den går också att kombinera på många sätt vilket möjliggör ett långt och därmed mer hållbart liv för plagget, säger Linda Kroon , kanslichef på Svensk Handel Stil.
Ponchon har differentierats och börjar nu bli ett basplagg i garderoben. På marknaden syns också nya bolag som har ponchon som enda plagg i sitt utbud.
– Det är roligt att ponchon har utvecklats så starkt i handeln under året, det är verkligen ett tillgängligt universalplagg som kan passa alla kroppar, stilar, säsonger och plånböcker, säger Elin Frendberg , vd Swedish fashion council.
Tidigare modejulklappar:
2008 - Pyjamasen
2009 - Halsduken
2010 - Skjortan
2011 - Tröjan
2012 - Galoschen
2013 - Lättviktsjackan
2014 - Hatten
2015 - Ponchon