23948sdkhjf

Svensk byrå designar ny USA-kedja

Ahold USA har gett den svenska designbyrån Blink uppdraget att designa den nya dagligvarukedjan Bfresh. De två första butikerna har öppnat.
Blinks uppdrag blev att skapa ett helhetskoncept för den nya Ahold-ägda kedjan, Bfresh, med allt från strategi och idé till arkitektur, varuvisning, visuell identitet, förpackningsdesign samt kommunikation i fysiska och digitala kanaler.
Uppdraget har utförts under 2014–15 och de första två butikerna öppnar nu i Boston,
Massachusetts och Fairfield, Connecticut.

Bfresh är en ny sorts prisvärd matbutik – en mix mellan saluhall, restaurang och närbutik sammankopplat med e-handel.
I ett pressmeddelande berättar Richard Kylberg , grundare till Blink om konceptet:
" Bfresh:s koncept ändrar skepnad under dagen.På morgonen är det dagsljus och frukoststämning. Kvällstid är det klubbkänsla med nedtonat ljus och pumpande housemusik på hög volym – då dansas det nästan mellan grönsakshyllorna.

Saskia de Jongh
, Head of Concept, Fresh Formats Team på Ahold USA kommenterar:
– I mat-USA växer segmentet ”urbana och matintresserade prisvärdesjägare” snabbast. De handlar gärna mat online och
har koll på maten: dess ursprung, smak, kvalitet och vad saker ska få kosta. Med bfresh kombinerar vi riktigt bra pris med
kvalitet och digitala tjänster på nya sätt vilket skapar mervärden för kunderna. Konceptet är utvecklat för den amerikanska
marknaden. Butikerna är på cirka 1 000 kvm. De första butikerna öppnade nyligen i Boston, Massachusetts och
Fairfield, Connecticut.

Hon uppskattar Blink för att de har en helt egen Skandinavisk twist och gör samtidigt kommersiellt
effektiva lösningar som känns helt nya på den amerikanska marknaden. Därför vann det svenska bolaget upphandlingen i konkurrens med flera amerikanska och en brittisk byrå.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062