23948sdkhjf

Höga förväntningar inför Black Friday

Black Friday kommer att bli en hit. Det räknar hemelektronikkedjan Elgiganten kallt med. Också Media Markt har laddat inför rea-helgen som avslutas med Cyber Monday.
Elgiganten skriver i ett pressmeddelande att allt talar för att Black Friday den 27 november blir större än någonsin.
Förra året fördubblade Elgiganten sin försäljning och under dagen såldes närmare 10 000 datorer och surfplattor, motsvarande 13 stycken i minuten. I år räknar Elgiganten med nära en miljon kundbesök och nya försäljningsrekord. Black Friday startar redan vid midnatt på elgiganten.se och klockan 07:00 i varuhusen.

– Förra året hade vi kö utanför många av våra varuhus och försäljningen ökade med 107 procent jämfört med året innan. Black Friday blev därmed vår näst största handelsdag under året. Allt talar egentligen för att det blir ännu större i år. Kunderna är på tå, det kan vi bland annat se på trafiken in till vår sajt som tredubblats under den senaste veckan. Vi räknar med nära en miljon kundbesök och nytt försäljningsrekord på fredag, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.

Det är tredje året Elgiganten genomför Black Friday och företaget skriver att kunderna har varit snabba att anamma det nya konceptet.
- Svenskarna är oerhört prismedvetna och uppskattar starka erbjudanden. Vi räknar med stor köpfest och en flygande start på årets julhandel, säger Niclas Eriksson.

Media Markt berömmer sig i sitt pressmeddelande av att ha tagit Black Friday till Sverige 2013. I år storsatsar Media Markt och erbjuder både fler produkter och en kraftigare prissänkningar än tidigare år.

Under förra året hade Media Markt dubbelt så många besökare i sina varuhus under Black Friday jämfört med en vanlig fredag.

– Black Friday har visat sig vara en succé och vår bedömning är att vi redan i år kommer att se ännu fler aktörer som hakar på denna smått galna shoppinghögtid. För egen del gör vi vår största satsning sedan vi introducerade Black Friday i Sverige, säger Per Kaufmann, vd för Media Markt.

Black Friday är traditionellt sett ett butiksevent, där trängsel och kökaos är centralt för att få tag i de bästa produkterna. Media Markt skriver att specialerbjudanden kommer att gälla både på mediamarkt.se och i varuhusen.

Media Markt smygstartar på torsdagen den 26 november för att sedan fortsätta med priserbjudanden hela helgen. Helgen förlängs med Cyber Monday med extra erbjudanden online.

– De mest populära produkterna tidigare år har varit TV-apparater, ljudanläggningar och vitvaror, men även dator och mobiler säljer bra. Förra året ökade försäljningen av dessa produktkategorier med mellan 70 till 160 procent, säger Per Kaufmann och fortsätter:

– Då vi vet att just dessa produkter står högt i kurs hos våra kunder kommer vi såklart även i år att ladda upp med riktigt bra erbjudanden på utvalda produkter inom dessa områden. För den som är på hugget när vi öppnar dörrarna går det alltså att fynda julklapparna redan innan julstöket i december drar igång.
Även IT-återförsäljaren Dustin gör en drive:
- Black Friday och Cyber Monday växer, förväntningarna från konsumenterna ökar och vi har också ökat antalet erbjudanden jämfört med förra året. Fram till jul fortsätter vi sedan tipsa om de bästa julklapparna med utgångpunkt i mottagarens intressen, säger Göran Lindö nordiskt ansvarig för onlineförsäljning på Dustin i ett pressmeddelande.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078