Bodyshopkunder väljer bort påse
Butikskedjan The Body Shop började 2014 att ta betalt för kundpåsar. Syftet var att minska förbrukningen. Ett år senare kan nu butikskedjan presentera resultaten av åtgärden.
– Detta är vårt enda nyckeltal som eftersträvar en minskad försäljning. Kundpåsar inom detaljhandeln är ett stort miljöproblem, och vi insåg för ett år sedan att det var hög tid för oss att ta ansvar. Att förbjuda plastpåsar och börja använda påsar av återvunnet papper var en viktig milstolpe, men vi ville göra mer än så. Vi såg att vi förbrukade hundratusentals papperpåsar varje år och kunde inte acceptera det. Vi vill att våra kunder ska tänka efter, reflektera över sina behov och förstå att den generella överkonsumtionen av påsar är ohållbar. Det här är ett viktigt ställningstagande för oss, och vi hoppas att fler detaljhandelskedjor följer efter, säger Cecilia Sahlin , vd på The Body Shop Sverige i ett pressmeddelande.
Genom att börja ta betalt för kundpåsarna hoppades företaget på en minskad efterfrågan. De kan nu konstatera att de överträffat sitt uppsatta mål. För att ytterligare minska miljöpåverkan skänker hela överskottet av påsförsäljningen till trädplantering, något som första året gav drygt 220 000 kr, enligt Cecilia Sahlin.