Det drar ihop sig till Black Friday
Black Friday och Cyber Monday har seglat upp som stora e-handelsdagar globalt. På senare år har traditionen fått fäste även i Sverige.
I Sverige är det främst e-handlarna som sedan ett par år driver utvecklingen av Black Friday. Förra året blev Black Friday den största e-handelsdagen även i Sverige.
Då blev försäljningen nära 2 miljarder kronor på denna enda dag. Onlineförsäljningen ökade med 50 procent jämfört med samma dag 2013 och det genomfördes upp till 28 transaktioner per sekund
Rekordsälj
Black Friday äger i år rum den 27:e november . Enligt en prognos från det digitala rabattkodsföretaget Cuponation kommer årets Black Friday sannolikt att slå alla rekord jämfört med tidigare år, både i Sverige och globalt.
För Sverige är prognosen att sökningen ökar med 83 procent jämfört med förra året, och att försäljningen ökar från 1,9 till 2,9 miljarder vilket betyder att Black Friday blir större än någon annan dag under julhandeln.
Fler aktiviteter
Postnord har intervjuat företag och konsumenter som underlag för sin prognos över julhandeln på nätet. Deras undersökning visar att allt fler företag satsar på aktiviteter inför
Black Friday och Cyber Monday. I år kommer 29 procent av företagen att
genomföra aktiviteter i samband med antingen Black Friday eller Cyber Monday,
en ökning från 19 procent 2014.
Lene Iren Oen, vd för den nordiska e-handelsaktören Komplett group bekräftar bilden:
− För oss är Black Friday den 27 november startskottet för julhandeln, säger hon.
Black week
Förra året tog Jollyroom Black Friday-konceptet ett steg längre och utlyste en hel vecka med bra priser – en så kallad ”Black Week”. Målet var att lyfta upp fenomenet Black Friday hos de nordiska konsumenterna men samtidigt göra något kreativt och eget av konceptet.
Olle Sauar , vd på Jollyroom, kommenterar satsningen Black Week:
- Ifjol ville vi få fler e-handlare att omfamna konceptet kring Black Friday på den nordiska marknaden och samtidigt höja ribban. Vi ville förknippas med de stora internationella aktörerna och erbjuda våra konsumenter kampanjer som är minst lika bra som de amerikanska.
Han berättar att satsningen blev mycket lyckad förra året.
-Förra årets Black Week var ett race som konsumenterna inte förväntade sig. Både vår trafik och försäljning fördubblades jämfört med hur en genomsnittlig vecka ser ut. Black Friday-fenomentet har vuxit och blivit så stort, att kunderna numera förväntar sig riktigt bra erbjudanden, säger han.