Hypad kylpåse visas upp
I går eftermiddag visades kylpåsen Ifoodbag upp för pressen för allra första gången. Påsen är gjord i ett nytt kompositmaterial som håller mat kall i ett dygn.
Ifoodbag har länge varit en snackis. Uppfinningen har vunnit en rad priser och varit omskriven, men det är först nu som den visats upp.
7 års utvecklingsarbete
Karl Fallgren, började som livsmedelshandlare innan han började studera vid KTH. Under studietiden började han att experimentera med olika påsmaterial som skulle hålla maten kall. Han ville ta fram något som var smidigare, billigare och mer lätthanterligt än de olika kylboxar som finns på marknaden.
Han berättar att det har tagit sju år att utveckla Ifoodbag. Slutresultatet är en påse i ett miljövänligt kompositmaterial tillverkat av svenska biologiska råvaror, som uppges hålla maten kall i minst 24 timmar. En rad tester har gjorts av testföretaget Innventia, och tillsammans med stora dagligvarukedjor som har visat sig synnerligen intresserade av produkten. Testerna har visat att produkten håller måttet.
-Ifoodbag har potential att revolutionera livsmedelsdistributionen, säger han.
E-handelskunder
Bland de kunder som köpt Ifoodbag märks Coop.se, Mat.se och Ica, som också kommer att använda lösningen i sin näthandel.
Fördelen är att maten kan köras ut i vanliga bilar,och att det går att lämna leveransen utan att kunden är hemma och tar emot.
E-handlarna behöver alltså inte investera i dyra kylbilar.
-Vi inriktar oss till att börja med på e-handelssegmentet, eftersom vi är ett litet bolag. Vi hinner inte bearbeta en mängd olika kundsegment eller sälja in alla de användningsområden som Ifoodbag skulle kunna ha, säger Karl Fallgren.
Minska svält
En tanke som ligger honom varmt om hjärtat är dock att förbättra matdistributionen i fattiga länder:
- I Afrika förstörs mycket mat innan den når konsument. Tillsammans med stora biståndsorganisationer håller vi på med ett projekt där afrikanska livsmedelskedjor skänker varor som annars skulle förfaras till människor i flyktingläger.Målet är att minska svälten med 20 procent till år 2020, säger han.
Projektet ska komma igång under nästa år.
Det går till så att biståndsorganisationerna köper ifoodbagpåsar som fylls dem med mat som annars skulle ha kasserats, och som livsmedelskedjorna därför kan skänka. Den modellen är smidigare och ger mer mat för pengarna, säger han.
Globalt
Ifoodbag lanseras på onsdagen.
Tillverkningen har startat. Påsarna kommer att kosta 1-2 euro, beroende på utförande, och företaget räknar med att bli globalt redan under 2016 då planen är att 20 miljoner påsar ska tillverkas.
Så kommer en man från testföretaget Innventia in med ett par påsar. De uppges ha stått flera timmar i rumstemperatur men mjölken är iskall, det frysta köttet hårt, och glassen som journalisterna bjuds på är är stenhårt frusen.