Modeföretag i reaöverenskommelse
– Nu är tiden mogen för att återta reabegreppet. Det säger Mikael Sandström, branschordförande Svensk Handel Stil, med anledninge av den nya rea-överenskommelsen hos svenska sko- och modebutiker.
Överenskommelsen, som rör i runda tal 5 500 butiker/arbetsplatser inom modebranschen, innebär att medlemsföretagen rear högst fyra gånger per år. Det ska ske i samband med sedvanlig sommar- och vinterrea. Till detta kommer en begränsad mellansäsongsrea.
– Det här innebär också att vi ska undvika begrepp som ”jackrea” och ”byxrea”, säger Mikael Sandström och tillägger:
– I övrigt har vi inga synpunkter på medlemmarnas överiga pris- eller rabattkampanjer.
Han tror att överenskommelsen kan ge goda spridningseffekter:
– Vi behöver en tillnyktring. Begreppet rea har urvattnats.
Tiden var mogen
Att komma överens om att begränsa användningen av både begreppet och företeelsen rea är något som man länge talat om inom Stil.
– Men nu är tiden, äntligen, är tiden mogen. Vi måste komma till besinning vad gäller alla dessa former av rabattkampanjer, säger Mikael Sandström.
Överenskommelsen sker lägligt inför kommande julhandel men också mot bakgrund av att Konsumentverket startat en granskning av hur landets sportkedjor använder olika priserbjudanden.
– Vi gör detta också för att vara proaktiva och visa att vi reagerar på de här gråzonerna visavi marknadsföringslagen, säger Mikael Sandström.