23948sdkhjf

Livsmedelsbranschen tacklar matsvinnet med vecka

Denna vecka inleds den nationella matsvinnsveckan. De svenska hushållen ska fås att minska matsvinnet i ett initiativ från WWF och svenska livsmedelsföretag.
– Som livsmedelsaktör är en av våra viktigaste uppgifter att minska matsvinnet genom hela värdekedjan. Det innebär dels att ta hand om och använda råvarorna till våra produkter på bästa sätt och dels om att göra bra prognoser för försäljning och produktion, för att förhindra att vi överproducerar. Under året har vi tagit många viktiga initiativ för att minska matsvinnet. Nu vill vi ha med konsumenterna, säger Cecilia Sjöholm , CSR-direktör på Orkla foods Sverige, en av branschdeltagarna i initiativet.

Matsvinnsveckan är ett initiativ från Hållbar livsmedelskedja som drivs av WWF, Arla Sverige, Axfood, Coop, HK Scan, ICA, Lantmännen, Löfbergs, Orkla foods Sverige, Polarbröd och Tetra pak.

Målet är att bidra till att nå en hållbar livsmedelsproduktion och konsumtion till år 2030, med fokus på den svenska livsmedelskedjan.

Bakgrunden är ett omfattande matsvinn.

Bara inom EU går omkring 100 miljoner ton mat till spillo varje år. I Sverige uppgår siffran till 622 000 ton. Görs inget visar beräkningar att matavfallet om fem år kan ha ökat till 120 miljoner ton per år.

Mat står för ungefär en fjärdedel av människans klimatpåverkan.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.061