Nischat het e-handelstrend
Betallösningsföretaget Payson, som har mer än 10 000 ansluta e-handelsföretag, ser en tydlig trend där e-butikerna blir allt mer nischade i sitt utbud.
Företaget bygger sina antaganden dels på en konsumentundersökning genomförd av Novus, dels på en undersökning som har genomförts bland 587 svenska e-handlare genom Paysons kundpanel
Enligt Payson är trenden tydlig: allt fler e-butiker satsar på ett nischat utbud.
Deras e-handlarundersökning visar att drygt var sjunde e-handlare anser att den största fördelen med att driva internetbutik jämfört med fysisk butik är just möjligheten att nischa sitt utbud.
– Den svenska e-handeln blomstrar och antalet internetbutiker är fler än någonsin. Det stora utbudet av butiker på nätet innebär samtidigt att företagen blivit tvungna att jobba hårdare för att sticka ut på marknaden – något som har lett till att allt fler internetbutiker väljer att anpassa sitt utbud för att nå specifika målgrupper. En stor fördel med att driva nischbutik att det är enklare att marknadsföra butiken genom sökordsoptimering. Eftersom utbudet är smalare kan du ofta hålla dig till sökord inom samma ordfamiljer, vilket är gynnsamt seo-mässigt, säger Emma Lindgren , Marknadschef på Payson.
Samtidigt som utbudet blir mer nischat så blir också konsumenten mer benägen att handla lokalt – även på nätet. Närmare fyra av tio konsumenter föredrar nämligen att handla från en e-butik med säte i sin kommun framför en e-butik utanför kommunen.
För att hjälpa konsumenterna att hitta vilka lokala internetbutiker som finns i just deras län har Payson lanserat ett nytt verktyg på sin webbsida där man enkelt kan zooma in på län och filtrera på kategori.