WHO-rapport gör slarvsylta av processat kött
November 2015 kommer alla som jobbar med mat på något sätt att minnas som den tidpunkten när vi till fullo förstod att ett stort skifte i köttets historia är på gång, så blev det även för mig privat. Det skriver Mats Wallin i en krönika på Dagenshandel.se.
De flesta människor är nog ganska trötta på alla larmrapporter som också blåses upp på olika sätt av media. Det här larmet är annorlunda, över 20 forskare från 10 länder har studerat nästan ettusen forskningsrapporter. Går liksom inte att negligera.
Samtidigt släpptes i Sverige den femte upplagan av Ridderheimsrapporten som gjorts av Kairos Future i samarbete med trendspanare över hela världen. Rapporten säger att fokus nu flyttas till att maten ska göra gott, för både kropp och samhälle och har gått om själva smakens betydelse för den totala upplevelsen.
Några dagar senare kom Axfood-rapporten som berättade att 36 procent av svenska folket är ”flexitarianer”, dvs äter ganska ofta vegetariskt (6 procent är vegetarianer) och att 22 procent avser att minska sin köttkonsumtion.
Vi har ju senaste året läst andra rapporter att försäljningen av vegetariska och ekologiska livsmedel ökar dramatiskt, och att köttkonsumtionen för första gången stagnerar. Inte bara av hälsoskäl för oss människor, nötköttsproduktion rankas ju också som en stor miljöbov på grund av koldioxidutsläpp.
”Ful-grönsaker/frukt” kommer mer och mer, som jag skrev om i min krönika http://www.dagenshandel.se/kronika/att-slanga-fullt-atbar-mat-ar-en-svensk-folksjukdom/ . Nu drar Coop igång. Vid årsskiftet öppnar också Stockholms Stadsmission Nordens första supermarket med livsmedel som ligger nära bäst-före-datum.
Jag är övertygad om att WHO-rapporten kommer att förstärka och snabba på dessa trender, som också accentueras i Ridderheims-och Axfood-rapporterna.
Det kommer säkerligen få konsekvenser även i restaurangbranschen. Köttrestaurangerna har ju fullkomligt exploderat senaste åren. På Fältöversten öppnar i dagarna en kvalitetskrog, av matbutiken Sabis, med fokus på kött och charkuterier av döma av all reklam. Rätt satsning? Eller helt fel? Kanske hade varit smartare med ett mer hälsosamt koncept i läcker miljö.
På det privata planet bestämde jag och min fru att från och med nu till 100 procent köpa ekologiskt när sådana alternativ finns tillgängliga. Tidigare kanske andelen hos oss låg på ca 33 procent. När prisskillnaden var för stor blev det icke-ekologiskt. Jag är övertygad om att det bara är en tidsfråga innan prisskillnaderna är borta mellan vanliga besprutade grönsaker/frukt och ekologiskt.
Goodbye Bacon sa jag också. Jag äter sedan några år en egen variant av LCHF inkl massor av grönsaker, nötter, grädde, fet ost, ägg, smör, turkisk yoghurt, kyckling och kalkon. Enligt ”LCHF:s regelbok” äter jag för lite av animaliskt fett. Jag har därför köpt på mig massor av bacon som ligger i frysen och bestämt mig för att börja äta mer charkuterier och rött kött men något tog emot när det gällde charkuterier. Jag kastade nu baconpaketen i soporna och släppte de tankegångarna, jag fortsätter på min linje. Jag fotade baconpaketen i soporna, lade ut på Facebook. Jätteintressant reaktion, många blev ytterst provocerade. Tack WHO!
November 2015. WHO och jag slänger charkuterierna i soporna!
Mats Wallin , retailkonsult, Unlimited Communication AB