Julen 2015 e-handlas julmaten
I år kommer fler svenskar än någonsin att handla sin julmat på nätet. Det tror mannen bakom webshoppen diretkfrån.se.
Christopher Jonsson VD och en av grundarna till Direktfrån.se. Han anser att svenskarnas sätt att handla på nätet har mognat och förutspår att nästa bransch som nu växer är matbranschen.
Saluhall på nätet
Direktfrån skriver i ett pressmeddelande att företagets tekniska plattform i kombination med smart logistik möjliggör för bönder, fiskare och andra matproducenter och specialister att nå kunden direkt utan mellanhänder. Matproducenterna lägger enkelt upp sina produkter på plattformen och alla matälskare kan hitta sina favoriter.
Företagets affärsidé är att möta den ökade efterfrågan på närproducerat och erbjuda möjligheten att handla julskinkan, korvarna, kålen och annat direkt från bonden. Men det gäller även efterfrågan på delikatesser och råvaror som inte finns i Sverige. Direktfrån.se
De skriver att deras affärsmodell möjliggör därmed ett större sortiment av produkter och råvaror, däribland produkter som tidigare bara varit förunnat stjärnkockarna på finkrogen.
Matrevolution
Vidare beskriver de sin verksamhet som en matrevolution, en protest mot att stora matkedjornas egna varumärken tar allt större utrymme i butikshyllorna vilket gör att producenternas förmåga att hålla sig kvar i butikssortimentet har försvagats, eftersom det handlar allt mindre om kvalitet och mer om att passain i ett rådande system.
– Genom att digitalisera matbranschen kan producenten sälja direkt till kund, vilket bidrar till större mångfald. Som kund vill jag ju kunna välja själv och inte behöva forma mig efter det matkedjorna har bestämt att jag ska äta. Genom att hoppa över butiksledet kan vi också erbjuda bättre priser säger Christopher Jonsson.
Fler marknader direkt
– Vi har testkört i Sverige under ett år, under namnet Gourmetli, och vet att det finns intresse och att
modellen fungerar. Den 23:e november startar vi därför även Direktfrån.se i Holland – ”Directlyfrom.nl”.
Med tiden kommer vi se fler ”Directlyfrom” på nya marknader, avslutar Christopher Jonsson.