23948sdkhjf

Matse ökar starkt

Nätmaten fortsätter att ta marknadsandelar. Senaste kvartalet steg Matses försäljning med över 60 procent. Men än är det en bit kvar till lönsamhet.
Matse Holding AB består av flera delar. Matse är matbutik på nätet, men bedriver också försäljning som tredjepartsleverantör av logistik och livsmedel på konsumentförpackningsnivå. Försäljningen är koncentrad till Stockholm, Göteborg och Malmö.

Cold cargo Sweden, bedriver hemleveranser av mat och Kokaihop media driver två matsajter med recept.
Matse Holding ABs aktie är listad på Nasdaq first north.

En-timmes-intervall för leverans

Bolaget har kommit med sin rapport för tredje kvartalet. Nettoomsättningen växte med över 60 procent, från 26,9 miljoner kronor till 43, 5 miljoner. Men rörelseresultatet är fortfarande på rött, minust 10,3 miljoner kronor.

Hos nätmathandlaren finns säsongsvariationer: sommaren påverkar bolagets försäljning negativt, där juli är den månad som har lägsta försäljningen. Detta påverkar främst tredje kvartalet men även andra kvartalet.

Under tredje kvartalet lanserades Matses leverans med en-timmes-intervall.

Nya leveranssätt

Vd Måns Danielson uppskattar att nettoomsättningen för fjärde kvartalet kommer uppgå till 61 miljoner.

– Nu har vi gått in i nästa fas av vår utveckling. Då vi själva utvecklar alla våra system kan vi nu skifta fokus och fokusera på nya möjligheter att underlätta handlingen för våra kunder och helt nya sätt att leverera, säger han i en kommentar till rapporten.

Inför nästa år planeras en stor ökning av antalet kylbilar i flottan: 25 lastbilar och tre servicebilar är beställda.

Nya kategorier

Vd flaggar för ”helt nya spännande kategorier av produkter”, de ska dra nytta av firmans befintliga flöde, skapa skalekonomi och smidighet för kunden.

Flera av dessa lösningar och kategorier kommer att lanseras under sista kvartalet i år och första kvartalet nästa, enligt ledningen.

Mer i västra Skåne

Uppbyggnaden av lager och varuflöde till nästa region, västra Skåne, går enligt plan.

– När vi öppnar i januari kommer 40 procent av Sveriges befolkning att kunna handla av Mat.se, konstaterar Måns Danielson.

Och det finns en plan för lönsamheten: Fastställt finansiellt mål att uppnå positivt EBITA-resultat i koncernen vid en total omsättning från tre regioner på runt 600 miljoner kronor.

MATSE HOLDING

Juli-september

Nettoomsättning: 43 499 000 (26 933 000) kronor

Rörelseresultat exklusive goodwillavskrivningar: –10 293 000 (–11 305 000) kronor

Januari-september

Nettoomsättning: 140 708 000 (78 164 000) kronor

Rörelseresultat exklusive goodwillavskrivningar: –30 785 000 (–30 099 000) kronor
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062