23948sdkhjf

JC - handlare verkställer plan B

22 av 28 franchisetagare inom JC avstår från att förnya sina avtal. Vid årsskiftet bildar de en ny kedja, Jeansbolaget, med butiker från Kiruna i norr till Väla i söder.
JC:s vd Thomas Behring är intervjuad i Dagens Handel 14/2015 som kommer ut denna vecka. Hans kommentar till de 22 handlarnas avhopp är att han tycker att det är tråkigt, och att franchisetagarna är duktiga handlare.
Chris Lejarp , som driver JC-butiken i Umeå gläds över att få tillbaka makten över sin egen butik. Han berättar att det har mullrat i handlarledet under många år:
Redan när RnB ägde JC började vi sätta upp en plan B. RnB var centralstyrt, och satte inte handlarnas intressen främst. När den nya ägaren kinesiska Denim Island köpte JC 2013 kände handlarna stor tillförsikt, säger han.
Hoppfulla lade de utbrytningsplanerna på hyllan. Denim Island hade en helt annan attityd till handlarna, men som Chris Lejarp uttrycker det – det gäller att leverera också.
Förhandlingarna om ett nytt avtal gick inte så bra som man hoppats. Stötestenen var avgiftsmodellen, och allt landade i att de 22 handlarna inte förlänger sina avtal.
Det har blivit dags att verkställa plan B.
Från årsskiftet står Jeansbolaget färdigt med skyltar, kassasystem och it-system.
Att utbrytningen väntas gå relativt smärtfritt beror på att de handlare som bildar Jeansbolaget själva äger sina lägen.
- Den grupp som stannar kvar inom JC är de som inte äger butikerna själva, De har inget val, säger Chris Ledarp.
Thomas Rundqvist driver JC-butiken i Överby utanför Trollhättan.
Han framhåller att utbrytarna är en grupp mycket erfarna handlare, med bra leverantörskontakter, bra lägen kunnig personal och en stark ställning på sina lokala marknader.
Vi är inga gröngölingar, och vi är inte oroliga för framtiden. Även om JC skulle öppna butiker i grannskapet för att konkurrera, skulle vi klara oss bra, säger han.
Att starta e-handel har inte högsta prioritet för Jeansbolaget, även om det finns med i planerna.
– Att sätta upp en väl fungerande webbshop kräver kapital och det krävs stort kunnande för att göra det lönsamt. Där är vi inte ännu, säger Chris Ledarp.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.058