Stabil försäljning men minskad lönsamhet för Lexington
Under tredje kvartalet ökade nettoomsättningen för The Lexington company med 1,5 procent. Men rörelseresultatet minskade något.
I en kommentar till rapporten skriver vd Kristina Lindhe att utvecklingen på hemmamarknaden Sverige är fortsatt stark, särskilt i företagets egna kanaler. Frankrike, Spanien och Tyskland visade också på en positiv utveckling.
– Satsningen på webshopen i kombination med lanseringen av Lexington Clothing i Tyskland, gör att vi förväntar vi oss en kraftigt ökad tillväxttakt under 2016. I USA går försäljningen trögare än förväntat, vilket också påverkat lönsamheten negativt. Vi tror att det kommer att ta längre tid än beräknat att nå våra mål för den amerikanska marknaden, men vi fortsätter att växa och nu fokuserar vi på att få igång vår grossistverksamhet.
Under de första nio månaderna, januari - september, ökade nettoomsättningen med 7,0 procent. De totala rörelseintäkter ökade med 4,5 procent till 203,6 miljoner kronor (194,8).