Så ska svenska matexporten öka
Jordbruksverket, Livsmedelsverket och Tillväxtverket har tillsammans tagit fram ett förslag om hur Sveriges matexport och matturism kan öka. Det handlar om både produkter, kunnande och tjänster kopplade till jordbruks- och livsmedelssektorn.
Andelen exporterande företag inom livsmedelssektorn är betydligt lägre än inom övrig industri, konstateras i rapporten.
– Eftersom vi ser potential för ökad livsmedelsexport och ökad matturism har vi tagit fram det här gemensamma förslaget till regeringen med åtgärder som vi tror kan stimulera. Vi tre myndigheter vill också bidra till genomförande av förslagen redan nu, bland annat genom en förenklingsresa till företag runt om i landet, säger Jordbruksverkets generaldirektör Leif Denneberg och fortsätter:
– Vi kommer sedan ta fram en gemensam handlingsplan med konkreta förenklingsåtgärder för att ytterligare underlätta företagens tillväxt och export.
Unik svensk mat
Livsmedelsverkets generaldirektör Stig Orustfjord vill lyfta fram det unika med svensk mat:
– Vi har griskött utan resistenta bakterier, ägg utan salmonella och en livsmedelsbransch vars kännetecken är livsmedelssäkerhet. Svensk mat har unik kvalitet och det ska vi utnyttja i satsningen för ökad export och fler arbeten.
Ut i världen
Internationalisering är en viktig konkurrensfördel.
– Små och medelstora företag som också är vanliga inom livsmedelssektorn, blir allt mer internationaliserade, men det är fortfarande få som exporterar utanför Europa. Vi tror på internationalisering som en viktig konkurrensfördel för svenska företag och vill stötta företagen i deras arbete med detta, säger Gunilla Nordlöf , generaldirektör för Tillväxtverket.